6. huhtikuuta 2017

Paino nousee - mitä sitten?


Moi ihanat pitkästä aikaa! Jestas sentään aika on vierähtänyt. Poden täällä kotona äänettömyyttä kolmatta päivää (lapset tykkää kun äiti ei huuda) joten avautui mahdollisuus istahtaa koneelle rauhassa ja kirjoittaa ajatusvirtaa.

Ensin aattelin pistää vain pari riviä faceen, että hiphei, kato miten oon muuttunu, mutta tästä tuliki vahingossa romaani :) Ja sitten iloitsin että oho, syntyi vahingossa vuoden ensimmäinen blogiteksti, jipii!

Sitten aiheeseen. Paino, on kovasti varsinkin naisten huulilla. Ja tänään tuo sama aihe on munki huulilla. Mun paino senku nousee! Onko syytä hermostua?




Allaoleva kuva on otettu vuonna 2013. Painan siinä 57 kiloa.

57kg

 Ja tämä seuraava kuva on otettu viime lauantaina. Painan nyt 60 kiloa.


60kg

Vuoden 2013 ja 2017 kuvien välillä on kolme kiloa eroa. Tarkottaako se että oon lihonu? Jos sais käteensä lapulle pelkät numerot, niin äkkiä vois kuvitella että joo.

Mutta mikä on todellisuus? 

Jos oisin maannu sohvalla ja vetäny lounaaksi mäkkäriä ja hillunu yöt baarissa, niin varmasti oisin perse levinny. (Mulla kertyy kaikki ylimääräinen keskivartaloon ja ahteriin, olen kokenut sen vuosina 2011-2012.) Neljä vuotta sitten olin pieni sirppana, eikä mun kropassa ollu lihasta juuri nimeksikään. Sitten innostuin kuntosaliharjoittelusta. Kirpun puraisun jälkeen oon treenannut erittäin tavoitteellisesti 4-5 kertaa viikossa salilla (pientä puolenvuoden mykoplasma sairastelua lukuun ottamatta) syöny muovikiposta kanaa ja riisiä ja opetellut lepäämään ja nukkumaan mahdollisimman paljon.


treenaava kroppa tarttee hiilaria.

Menetämme ikääntymisen myötä lihasmassaa luonnollista kautta. Joka ainoa vuosi. Mulla alkaa olla mittarissa 40 vee, jolloin saliharjoittelun merkitys korostuu entistä enemmän. Voimaharjoittelu on tutkitusti tehokkain tapa muuttaa kehon koostumusta. Tavoitteeni on liikkua, nousta sängystä ylös sekä kantaa kauppakassit sitten mummuna,  ryhdikkäästi, ihan itse ja ilman apuvälineitä. Koska haluan.

Lihaksen kasvatus varsinkin naisilla on hidasta pelkällä kaurapuurolla, joten vain hullu kuilottaa nälissään, vain sen vuoksi että haluaisi painaa vähemmän. Mutta, kaikki naiset, jotka tulevat puheilleni, haluavat painaa vähemmän! Oi miksi oi miksi? Kun saavutat tuon 5 kiloa kevyemmän olotilan, oletko sitten onnellinen? Mietippä... Plus, samaan aikaan, kun pinna on kireällä liian vähäisen syömisen vuoksi, sokerihimot on jäätävät, eikä mikään huvita, miinuskaloreilla dieettaaminen ”syö” arvokasta lihasmassaasi… Lihasta on mahdollista kerryttää missä iässä tahansa, MUTTA naiset, puuha on jäätävän hidasta hommaa, se hauis ei plumpsahda käteen yhdessä yössä. Lihas tarvii kehittyäkseen myös tervellistä ruokaa. Paljon.


ravinnon merkitys on 70-80% kehon koostumuksesta


Suosittelen mittauttaan kehon koostumuksen. Se kertoo suuntaa-antavasti mistä sinut on tehty, missä suhteessa ja teetkö arjessasi oikeita asioita. Se saattaa olla myös herättävä tekijä kohti järkevämpiä liikuntatottumuksia ja parempia valintoja lautaselle.




Mun edellisestä mittauskerrasta on jo aikaa. Siitä on aikaa, koska en ole käynyt valmentajani luona puoleen vuoteen. (Kerron myöhemmin miksi) Mutta viime vuonna nousin laitteelle säännöllisesti, ennen kisadieetille lähtöä. Puolessa vuodessa kerrytin lihasmassaa 1,2 kiloa. (Aiemmat mittaukset eivät oo vertailukelpoisia koska käytössä oli eri laite.) Miten se tapahtui? Salilla 4-5 kertaa viikossa, noin tunnin treeni, terveellistä ruokaa säännöllisesti 5 kertaa päivässä ja paljon unta. Herkkuja noin kerran viikossa. Ei yhtään aerobista vaan aktiivista lapsiperheen arkea. Ei muuta.

Lihaksen kerryttäminen ei ole tähtitiedettä, mutta pitää tietää mitä tekee. Ja suhtautua muutostoiveisiin mieluummin puolenvuoden ja vuoden sykleissä kuin näissä perhanan pikavoittotoiveiden kaikkimullehetinyt ja mä lopetan eikä musta oo mihinkään jos ei tuu tuloksia viikossa - ajatusmalleissa. Nopeasti ei tule mitään pysyvää.


My favourite place <3


Eli osasyy, miksi painan tänään enemmän kuin neljä vuotta sitten, on vuosien varrella kroppaan kertynyt lihasmassa. Rasvamassa korvautuu lihasmassalla. Lihas painaa enemmän kuin läski. Oon satsannnut harjoittelulla erityisesti pakaraan ja selkään ja tuo panostus näkyy ministi myös kuvissa. Kasvu käy myös rahapussin päälle, kun joutuu ostamaan ympärysmitoiltaan isommat rintsikat… ;) Ja housukaupasta ei meinaa millään löytää sopivia vermeitä; jos lantio on hyvä, ne roikkuu vyötäröltä. Tai jos vyötärö olisi sopiva, lahkeet jämähtävät kiinni jo pohkeiden kohdalla…


Muutos


Elopaino on noussut kolme kiloa - ja oon siitä pirun ylpeä, sillä tiedän miten kovan työn takana jokainen saavutettu kilo on! Se on mun normaali paino jossa on hyvä olla. Jossa treeni kulkee. Jossa tulee kehitystä. Jossa uni on sikeää ja palauttavaa.


Kuntomossa kulkee!

Joten, älä edelleenkään tuijota sokeasti sitä typerää vaakalukemaa. Se on vain kaksinumeroinen luku, mutta ei kerro punnittavan sisällöstä. 

Mieluummin kuin hyppäät puntarilla joka aamu, (eikö siitä tuu turhaa stressiäkin?) ota sen sijaan kuvat edestä, sivulta ja takaa, vaikka parin kuukauden välein ja käytä mittanauhaa. Varaa aika kehonkoostumusmittaukseen puolen vuoden välein. Aseta tavoite ja toimi sen mukaan. Seuraa suuntaa. Etenetkö kohti tavoitetta? Mitä kehon koostumukselle tapahtuu? Miten voit?

Jos lukemat ja fiilis muuttuvat toivottuun suuntaan, loistavaa. Jos eivät, niin ei kannata hakata päätä seinään yksin – laita viestiä minulle niin katsotaan miten voisin auttaa: tii.alasimi@kuntomo.fi -> Sinä olet paljon enemmän kuin puntarin lukema.

PS. Kehonkoostumusmittaukset Inbody 770-laitteella kerran kuussa, Kuntomossa, 8.4.2017 alkaen. Olemme ihmisläheinen kuntokeskus Zeppeliinin 2. kerroksessa Kempeleessä.

Aurinkoa ja stressitöntä viikkoa! <3
Terkuin, Tii

Seuraa instassa @tiialasimi
Tykkää facessa Valmentaja Tii Alasimi