15. toukokuuta 2016

Kohti Jyväskylän SM-karsintoja BOOM!


Noniin, siinä se seisoo. Otsikossa.

Minulla alkoi kisadieetti kaksi viikkoa sitten, railakkaasti vietetyn vappuviikon jälkeen, ehhehee. Ämppäsin sellaset satsit herkkuja etten varmaan koko vuonna. Keräsin pari kiloa vyötärölle ihan kevyesti. Niitä tässä nyt on sitten kituuteltu pois... vois jälkeenpäin huomauttaa itselleen että ootko ihan varma, kannattiko, mutta tulipa kokeiltua, hihhiii. Onhan se sokeri ihan helvetin hyvää. Ja siihen koukuttuu heti kun sille antaa vaan luvan.





 

Tavoitteena on bikini fitneksen beginners-sarjan tasan ja alle 163cm pituusluokka (vaikka siis olen 163 ja PUOLI senttiä PITKÄ, kuulemma dieetillä ihminen lyhenee, kertoivat viisaammat...). SM-karsintakisat järjestetään la 24.9. Jyväskylässä. Sinne mennään ja päätavoitteena on ylipäätään päästä poseeraamaan viimosen päälle tikissä, upeana lavalle. Tuosta sarjasta kolme parasta jatkaa suoraan bikini fitneksen yleiseen sarjaan SM-kilpailuihin 8.-9.10. Lahteen.
Tässä muuten linkki jos olet tulossa katsomaan ja kannustamaan, Suomen fitnessurheilun sivuille, täsmällisemmät tiedot kilpailuista.




Jatkoon pääsystä voi ja saa ja pitää haaveilla ISOSTI. Taso on jäätävän kova, siellä on pari muutakin huikeaa urheilijaa tavoittelemassa jatkopaikkaa. Tällä hetkellä minulla on kisaamisen suhteen todella rauhallinen olo ja olen siihen valmis. Tätä on odotettu niin kauan. No, kolme vuotta. Koskaan ei tiedä mitä mielenkiintoisen matkan varrella tapahtuu, joten pidän jalat tiukasti maassa ja keskityn toteuttamaan asiat parhaalla mahdollisella tavalla, valmentajan ohjeiden mukaan. Päivän lavakunto ja esiintyminen ratkaisee. Jännää!


Strong! Outfit by Sportheavy


Ennen kuin menen pidemmälle. Minulla on toive. Tai siis ei se ole toive vaan KÄSKY.

Jos luet siellä ja innostut että hei, määki haluan kesäksi kuntoon, niin stop! Ensin tulee saarna. Älä missään nimessä kopioi ohjeita tästä, äläkä kenenkään muunkaan blogeista, sillä nämä eivät sovellu painonpudotukseen, ellet ole satavarma ettei elimistösi ole jo lähtötilanteessa säästöliekillä (eli olet jojotellut painon kanssa pitkään) tai syöt jo valmiiksi aivan liian vähän kulutukseesi nähden. En halua että kukaan lukee näitä siten että hei minäkin alan dieettaamaan puoli kiloa viikossa kun tuokin. Eiiiih!!! Fakta on että suurin osa ravintovalmennukseeni tulijoista, niin miehistä kuin naisista syö jo valmiiksi liian vähän, joten siitäkö ruokamäärästä pitäisi vielä pudottaa... Ei! Ensin aineenvaihdunta, uni ja elämä tasapainoon ja vasta sitten voi alkaa harkitseen kiristelyjä. Jos dieettaaminen enää sen myllytyksen jälkeen on edes mielessä... Terveys ja hyvinvointi edellä. Elämä on nautinto, ei kärvistely. Piste. Sama koskee myös treenejä. Älä ikinä kopioi. Voit inspiroitua, mutta älä kopioi.






Ja takas asiaan. Lähtötilanne.

Lähtökalorit oli noin 2400-2600 kcal. Paino vapun jälkeen 61,4kg. Unelmatilanne olisi ollut JOS olisin saanut nostettua päivittäisiä kaloreita ylemmäs joulukuussa loppuneen välidieetin jälkeen, mutta koska polvi, niin en saanut pidettyä kokonaiskulutusta tarpeeksi korkealla viikkotasolla. Kovat ja hikiset jalkatreenit lisää kulutusta merkittävästi verrattuna pelkkään olkapää- ja ylävartaloirvistelyyn. Mutta näillä mennään tällä kertaa. Jossittelut on turhia kun päätös on tehty.


Lähtömasu 61kg


Dieetti on käynnistynyt hyvin. Tavoitteena noin -10 kiloa 20 viikossa. Hitto, tuo kuulostaa hillittömän hullulta. Painan sitten vähemmän kuin tyttäreni!!! Mutta lajinomainen kunto vaatii tuon "pikku" tiristyksen. Ja se on vain yhden päivän kunto, ei pysyvä, eikä varsinkaan tavoiteltava olotila. Kisapaino kiikkuu siinä 50 kilon huiteilla, mutta todellista lukemaa ei voi tietää kun tätä ei ole aiemmin tehty. Toivottavasti jää jäljelle muutaki ku törröttäviä luita ja roikkuvaa nahkaa :) Sittenpä sen näkkee!


Siitä miinus kymmenen kiloa. Vähän työsarkaa.



No mitä tarkottaa kun olen dieetillä? Miten autuas dieetillä elo eroaa fitness-urheilijan normiarjesta? Siitäpä ei minulla ole kokemusta kuin kahdelta viikolta, mutta sen sepostan tähän nyt. Ja jatkossa raportoin pitkin matkaa.

Ruoka.

Ensin tärkein eli Ruoka, koska ravinnolla ne merkittävimmät tulokset tehdään. Normisti harjoituskaudella syön kolmen tunnin välein monipuolista ja terveellistä ruokaa, paljon. Joka aterialla hiilareita, protskua ja rasvoja, lisäksi hedelmää/marjoja ja kasviksia. Pääosin gluteeniton ja maidoton setti, koska silloin kroppa on vapaa epämääräisistä turvotuksista ja limaisuudesta. Herkkuja uppoaa silloin kun tekee mieli. En rajoita niitä, koska namit silloin tällöin kuuluvat normielämään. Joku 1-2 kertaa viikossa suklaata, karkkia, leivosta yms. Parrotsin pähkinät ovat suuri heikkouteni. Ja mustat ja punaset irtokarkit NAM. Pelkkä ajatuskin nyt niistä apua, mutta hoen mantraa muistatavoite muistatavoite... Alkoholia en käytä (paitsi vappuna tai jos hyvä ystävä houkuttelee aamuskumpalle).


Parasta <3



Kun dieetti starttasi, ruokavalioni ei muuttunut radikaalisti. Hyväksi havaittu perusrunko rullaa rutiinilla alla. Hiilareista on karsittu hieman, rasvaa lisätty. Toki herkuille on täyskielto koska tavoitteena on hilata painoa alaspäin, suklaakakuissa, niin taivaallista kuin sellainen sacheri nyt olisikin, siinä kaloreita vaan yksinkertaisesti ja salakavalasti on liikaa. Mieluummin vähennän kaloreista kuin alan ravaamaan päättömästi juoksumatolla, ja menetän lihakset, huhhuh.


 



Kalorit huitelee tällä hetkellä varmaan siinä 2000 kcal paikkeilla. Alan tiivistyä. Vähän kroppa on hakenut suuntaa. Paino on saattanut heitellä rajustikin, välillä puoli kiloa ylös. Yhtäkkiä puolikas alas. Jonain päivinä ei mihinkään. Mutta pääasia että kahdessa viikossa on kilo tultu alas, eli puolen kilon viikkovauhdilla mennään.





Onko nälkä? On! Kaks tuntia ruokailusta alkaa kaivertaa. Mutta koitan olla ajattelematta koko asiaa. Siihenkin kuulemma tottuu, sanovat. Tavoite mielessä.

Treenit.

Sitten treenihommelit. Harjoituskaudella treeni on pääosin kovaa lihaskasvuun tähtäävää kuntosalivääntöä, neljä-viisi kertaa viikossa. Aerobisia nolla. Lisäksi olen arjessa suht aktiivinen eli esim työmatkapyöräilyjä en laske liikunnaksi, koska, no, ne ovat arkiaktiivisuutta. Joku helposti kuvittelee että lisäksi juoksen sikana ja ahmin kaikki pumppipamppijumpat, mutta ei se keho sillä tavalla kehity optimaalisesti. Päinvastoin, alkaa askel painaa ja ajautuu ylikuntoon! Että vaikka postaankin usein kuvia salilta niin en minä siellä asu. On tässä tätä muutakin elämää :)


 


Kevyellä viikolla, joka toistuu kierrossa joka neljäs viikko, tehdäänkin jotain aivan muuta: loikka-hyppytreenejä, hiittiä ja pikavoimaharjoituksia, kevytä aerobista. Lyhyitä, napakoita settejä, sykkeet katossa. Täysin erilaista, palauttavaa ärsykettä keholle ja hermostolle. 3+1 -syklitys toimii minulla ja tuloksia ropisee!
Kevyellä viikolla lisäksi aina hieronnat sekä perinteistä urheiluhierontaa että tasapainottavaa ja rentouttavaa hermoratahierontaa. Ihanaa.  Normi treeniviikoilla saa kehosta kaiken irti ja kevyeämmällä viikolla palautellaan, nollataan ja kerätään voimia uuteen upeaan kehittävään jaksoon.


Kulkee!  Trikoot Sportheavy


Dieetin alettua hillun salilla viisi kertaa viikossa. Tunnin setti raudalle kyytiä niin kovaa kuin lähtee. Aerobisia edelleen nolla. Energiaa on mahtavasti kun lautasella on hiilareita, rauta liikkuu ja naisessa on Voimaa!!!
(Mun on pakko kirjoittaa tähän että jos joku Oz MAXilainen lukee tätä niin ei kannata loukkaantua jos en ole oman treenin aikana huippusosiaalinen, en vastaa välttämättä katseeseen ja olen ehkä vakavakin. Kun on oman treenin aika, fokusoin omaan tekemiseen ja kehittymiseen täysillä, tehokas tunti itselle ja kun treeni on done, sen jälkeen sitten muuta. Sitten voi turista, höpöttää, kikattaa ja opastaa salilla. Mää oon kiva ihminen. Jookoskookos.)


 


Ensi viikolla on kevyt viikko jolloin on luvassa loikka-hyppytreeniä, pikavoimaa ja kevyitä aerobisia. Aerobinen on esim kävelyä jolloin sykkeet pysyy peruskestävyysalueella eli pystyy puhumaan puuskuttamatta :) Ja luvassa myös ne iiihanat hieronnat, jee!

Esiintyminen.

Esiintyminen on kirsikka kermakakun päällä. Kisasuorituksessa kropan lisäksi arvostellaan esiintyminen. Harjoituskaudella olen kipsutellut korkkareilla noin pari kertaa kuussa. Nyt lisäsin määriä huomattavasti. Vedän korkkarit jalkaa vähintään pari kertaa viikossa. Niin että kaikki tulee selkärangasta vaikka silmät ummessa automaattivaihteella. Välillä tursuaa verta jalasta ja välillä kramppaa pohje, mutta ei tunnu missään. Kevyttä tanssirakkoihin verrattuna :) Käännökset ja itse kävely alkavat sujua, i-kävelyn koreografiassa on vielä aukkoja. Enkä halua lyödä sitä vielä lopullisesti lukkoon, sillä kroppa ehtii vielä ennen h-hetkeä muuttaa muotoaan monta kertaa. Kaikki ajallaan :)


 





Lepo ja uni.

Voi lepo sentään. Tämä on ihmiselle, joka on tottunut tekemään ja huseeraamaan, on edelleen THE haastavin asia, joka ei tule sormien napsautuksesta kuten ravinto tai treeni, tai treeniin liittyvät kevennykset. Varsinaista kädenvääntöä.
Olen vasta hiljattain oivaltanut, että keho ei osaa eritellä mikä osa stressistä tulee työstä, mikä perheestä, mikä parisuhteesta, mikä liikunnasta tai mikä kehnosta unesta. Kokonaiskuormitus ratkaisee. Mutta, pitää olla itselleen armollinen. Olen panostanut tietoisesti lepoon ja uneen sekä stressin minimointiin vasta vajaan kahden vuoden ajan eli pitkä edistysaskel on tultu siitä missä jamassa olin. Aika vasta olen ottanut arkeen mukaan lyhyet rentoutus- ja hengitysharjoitukset, joita viljelen pitkin päivää. Koen niiden auttavan. Optimaalisessa yöunen laadussa on edelleen tekemistä eniten. Ja siihen on useimmiten syynä mikäs muukaan kuin, taddadadaa, liian myöhään suljettu tietokone tai kännykkä. Niinku nyt. Ja pittäähän niitä töitäkin tehä. Seliseli. Mutta matkalla ollaan.


 



On selvää, jos en harjoituskaudella juurikaan hillu yömyöhään missään, niin vielä vähemmän nyt dieetillä. Että sori kaverit, baariseurat aika hiljasia lokakuulle saakka. Mutta päiväkahvit käy! Tai no, eihän sitä tiiä jos innostuu jos tulee ohittamaton tarjous...mua voi kysyä kuskiksi! ;) Ja vaikka CSI ja House kuinka olisivat lempiohjelmani, jos sen seurauksena nukun yön levottomasti ja seuraavana päivänä naama on väsähtänyt eikä treeni kulje, skippaan ohjelman. Elämä on valintoja. Valvominen ei vie kohti tavoitetta.




 
Sananen valmennuksesta

Päivätasolla kilpavalmennus toimii abaut seuraavasti: Punnitsen itseni joka aamu ja lähetän lukeman tekstarina Jiipeelle. Kaunistelematta. Sieltä pamahtaa ohjeet miten ruokailujen suhteen edetään ja jos mitään ei kuulu, homma jatkuu aiemmilla ohjeilla. Treeniohjelmat päivittyvät vähintään kuuden viikon välein, ei ehdi pää tylsistyä eikä ehdi voimatasot laskea tuoreen ärsykkeen myötä.
Kerran kuussa käyn näytillä Kemissä, treenataan yhdessä ja kuntotsekkaus päälle. Minulle on henkisesti supertärkeää että tiedän valmentajan olevan olemassa minua varten ja olevan aktiivisesti läsnä urheilussa ja arjessa. No, onhan Jiipee fyysisesti Kemi-Tornio akselilla, mutta kuitenkin suht lähellä. Jos paniikki iskee niin vain tunnin ajomatkan päässä. (Meidän perheeseen muutti muuten aika vasta uusi bemari joten sillä ei kauaa nokka tuhise kun nokan kääntää pohjoseen.) Tykkään valkun selkeästä ja jämäkästä valmennusotteesta. Asiat sanotaan niin kuin ne on. Kehuja ei satele kuin jos on aihetta. Yhteistyö on dieetillä todella tiivistä ja yksinkertaisesti Toimii.

Team Jiipee maaliskuun tiimipäivät <3


Silviisii! Kauheesti tursusi matskua. Piti vaan raapustaa pari riviä matkasta kohti Jyväskylän karsintoja. Mutta tämmöstä tää dieettielämä on. Ei juurikaan poikkea normielämästäni, hieman väännetään ruuvia kovemmalle ja ruokavaliota noudatan täsmällisemmin, itseasiassa grammalleen, kaikki puntarin kautta. Säännöllistä, johdonmukaista tekemistä ja kaikki valinnat vievät kohti unelmaa. Valtavan mielenkiintoista mitä tästä syntyy!!

Perhe elää tietysti hengessä mukana. Eilen oli lauantai ja perinteinen karkkipäivä. Pyysin vienoimmalla äänellä mitä osaan ja lisäsin päälle anovan koiranpentukatseen: - Saisinko yhden karkin? Haha, kummatki lapset vastasivat hyvä että ehdin lausetta loppuun, täsmälleen samaan aikaan painokkaasti - NO ET!! Haha, koulutus menny perille. Tukijoukot on kultaakin arvokkaammat <3


Huippu sessio Markku Hyttisen kanssa :) Hiukset & meikki Goalas / Tiina Siekkinen


Etukäteiskiitos jo tässä vaiheessa ylivedoille sponsoreille ja yhteistyökumppaneilleni:

* Luonnonkosmetiikkahoitola Kauneudella
* Kampaamo Goalas ja kampaaja Tiina Siekkinen
* Sportheavy Myymälä Oulussa osoitteessa Kauppurienkatu 23
* Lorna Jane

Kiitos myös sinulle siellä joka elät hengessä mukana matkallani! Olet niin tärkeä minulle!! <3 Kerrothan jos jokin mietityttää, haluat kysyä jotain tai haluat että postaan tietystä aiheesta. Syvääluotaavia analyysejä tai tutkimustietoja en harrasta mutta tämmönen päiväkirjatyyppinen rento höpinä tässä blogissa toimii. Tai voit vain jättää puumerkkisi tiedoksi minulle että kävit lukemassa. Siitäkin kuule mielelläni! Voit kommentoida toiveita tuohon alle tai lähettää viestiä privana. Kiitos <3


Relaxing... Housut Sportheavy


Nytten iltapusut ja pesut ja aamulla starttaa kevennetty viikko ihanaakin ihanamman Pian hermoratahieronnassa. Aah! Odotan! Dieetin kolmas viikko, I´m ready!

Terkuin, Tii <3

Kisahössötyksessä pysyt parhaiten mukana instassa @tiialasimi
Seuraa facessa Valmentaja Tii Alasimi
Valmennusta: ravinto, kuntosali, tanssinopetus www.fittii.fi

6 kommenttia:

  1. Seuraan ehdottomasti sun matkaa ja pidän mahdottomasti peukkuja :) Oon lukenu sun blogia jo aika alusta asti ja liikussa ihaillu sua ku on satuttu yhtä aikaa :)
    Semmonen kysymys tuli mieleen ku itekki oon nyt maidottomalla oon, et mitä kehuit kerran et oli kahviin hyvää maidon korviketta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heipähei Piipero! Kiitos tsemistä. Kiitos kun oot ollu messissä jo KAUAN, merkitsee minulle paljon. Höh, en päässy stalkkaamaan kuka sää oot... :)
      Käytän "kahvimaitona" RICE DREAMin Original Organic-juomaa eli se on luomu riisijuoma. Sisältää: vettä, riisiä, auringonkukkaöljyä ja merisuolaa. Semmonen vihreä litran tötsä. Erittäin hyvä tuote ilman säilöntä- ja lisäainekoodimömmöjä. Tuote löytyy ainakin Citymarketista ja Siwasta. :)

      Poista
  2. Tsemppiä! Täälläkin dieetataan, tosin vaan omaksi iloksi, vähän päkkiä esiin kesäksi :-). Eka viikko takana -2kg, oli vissii vähä syöny koko kevään :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kaisa, kiva kun kirjoittelit! :) Noniin, sielläkin kiristelyt käynnissä. Mä jotenkin pystyn samaistuun tuohon nopeaan pudotukseen!! Tais ittelläkki olla eka kilo vain nestettä, hahhahaa. Hulluna tsemppiä sinulle! :)

      Poista
  3. Tsemppiä! Täälläkin suunnalla seuraillaan mielenkiinnolla matkaasi :)

    -Jaana

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jaana, mahtava homma, huippua kun oot mukana! :)

      Poista