15. heinäkuuta 2015

Mitä syön vol 2


Lupailin ruokavaliopostausta eli tässä se tulee! Olen aiemminkin kirjoittanut ruokavaliostani, vol 1 löytyy tästä. Nyt oli aika päivittää tietoa sillä niin ne tavat hioutuvat ajan kanssa. Olen itseasiassa aloittanut tekstin luonnostelun jo tammikuussa 2015 eli puoli vuotta sitten, hohhohhoo ;) Bloggaaminen ei kuulu nykyään prioriteetteihin numero yksi, eikä se taida olla vielä sijalla viisikään, mutta parempi myöhään kuin ei ollenkaan. Olen parasta aikaa lomalla, joten nyt on mahdollisuus rojahtaa sohvalle ja kursia matskut kasaan ilman, että saan potea huonoa omaatuntoa siitä että jokin teistä joutuu odottamaan kuittausta sähköpostiviestiinsä, kas kun minulla on siellä meileissä ahkera lomavastaaja päällä :)


sekametelisalaatti. kaikkea mitä kaapista löytyy :)


Sitten asiaan.

Olen kokeillut elämäni aikana varmaan viittä erilaista dieettiä tai ruokavaliota. Vaikka olen ollut aina normaalipainoinen, joko normihaitarin ylä- tai alapäässä, silti olen dieetannut! On ollut karppausta, kaalikeittoa, atkinsiä, pussikeittoa, nälänhillitsemispilleriä ja viimeisten vuosien aikana olen myös punninnut ja laskenut kaloreita. No mitä tuloksia niillä on saatu? Dieetin aikana kyllä senttejä lähtee ja puntarin lukemat pienenee, mutta koska ihmedieeteillä eletään usein miinuskaloreilla, jopa alle perusaineenvaihdunnan, ennen pitkää tulee niin järkky hallitsematon nälkä, ettei tilannetta pysty hallitsemaan, josta seuraa ahmimista, kilot palaavat ja pahimmassa tapauksessa painoa on enemmän kuin aloittaessa. Been there.


uusia pottuja, lohta ja merisuolaa. ovat niinku makiaisia!


Miten tämän hetkiseen ruokavalioon on tultu?

Kantapään kautta. Syksyllä 2012 olin keskellä elämäntapamuutosta. Löysin liikkumisen ilon ja sain tuta terveellisen ravinnon merkityksen jota ennen olin koko aiheesta ihan öö aapisen laidalla. Toukokuussa 2013 aloin tähdätä tosissaan bikini fitness kisalavalle. Olin hypermotivoitunut mutta itseasiassa minulla ei ollut harmainta haisua koko touhusta, vaikka olin muka mm. lukenut netistä muiden kokemuksia. Ai miten niin käytäntöä ei opi lukemalla, hehee ;) Ruokavalioni oli äärimmäisen tiukka. Punnitsin annokset joka ikinen päivä enkä syönyt ruokavalion ohi muruakaan mikä ei paperissa lukenut. Tuloksia tuli ryminällä, sehän on selvää, sillä ruokavalion merkitys on 80% kokonaisuudesta. Kuitenkin puolen vuoden jälkeen mieli alkoi muuttua. Sain ahmimiskohtauksia. Lapsille jemmattu karkkipäivän karkkipussi tyhjeni sekunissa ilman että kissaa ehdin sanoa. Kohtaus oli hallitsematon. Vähänkö säikäytti. Ruokavaliossani oli liian vähän hiilihydraatteja eli energiaa suhteessa kulutukseen, joten keho tasasi epätasapainoa.


aamupala
 

Vuodenvaihteen jälkeen tammikuussa 2014 sain kimppuuni mykoplasman, jonka kourissa tiukassa ruokavaliossa pysyminen tuntui älyttömältä. Kisahaaveet saivat jäädä. Heivasin puntarit ja ruokaohjeet takavasemmalle ja aloin ajatella omilla aivoilla. Mitä syön ja miksi? Miksi pitää elää jollain dieetillä kun voisi sen sijaan opetella oikean, tasapainoisen ja terveellisen tavan syödä?


banaanilättyjä, aah.
 

Opinnot personal traineriksi kesällä 2014 avasivat silmäni. Tutustuin ruoan merkitykseen syvemmin ja sillä tiellä olen edelleenkin. Mikä upea aihe! Tällä hetkellä teen ravintoneuvojan hommia, mutta parin vuoden-parin sisällä opiskelen ravintovalmentajaksi. Sanoisin, että onneksi sairastuin mykoon, sillä ilman tapahtunutta varmaan edelleen sokeasti punnitsisin ruokia koska valmentaja sanoo niin ja roudaisin grammantarkkoja ruokapurkukoita pinkissä eväskassissa kyläpaikasta toiseen. Ehkä. Taudin seuraukset opettivat terveempää suhtautumista ruokaan. Enemmän maalaisjärkeä ja vähemmän nipotusta.


suht perus ruokakori.


Siksi mustat käsikarvani pingahtavat joka kerta pystöön kun kuulen hehkutettavan superdieettejä, kehokuureja tai kun naistenlehdet suitsuttavat 5 kuuminta vinkkiä kesämakkaroista eroon. Haloo! Miksi ihmeessä tavantallaajan pitäisi olla jollain hemmetin kuurilla kun sen sijaan voisi syödä terveellisesti ja rennosti läpi vuoden ja nauttia elämästä? Ja silti ei tarvitsisi tuntea morkkista grillimakkarasta tai siivusta kakkua silloin tällöin? En kiellä etteikö dieetti voisi joillekin olla hyvä ponnistuslauta terveellisempään elämään, sekin on mahdollista, mutta kun niitä ihmisiä on harvassa. Jojottelu on sitäpaitsi aineenvaihdunnalle tuhoisaa. Miksi juuri itselle sopivaa fiksua syömistä ei voisi opetella kerralla kuntoon niin sitten ei tarvitsisi aaltoilla ja ailahdella? Niin. Sanoppa se. Helpolta näyttää paperilla vaan toteutus on ihan jotain toista. Minulla tuon tajuamiseen meni vaivaiset 34 vuotta :) En ollut valmis muutokseen aiemmin.


rillimakkara kuuluu kesään :)


Tavoitteen mukainen ruokavalio

Tällä hetkellä syön, miten sen muotoilisi, sillälailla rennon semitiukasti. Olen kiitollisena Savolaisen Markon valmennuksessa ja kyllä se päämäärä edelleen on, hittovie, seistä jossain vaiheessa siellä fitnesslavalla. Nyt tässä touhussa on kuitenkin hiven järkeä verrattuna ensimmäiseen yritykseen, kun on oppinut ja tiedostanut MIKSI kannattaa syödä tietyllä tavalla, plus mitä valinnoista SEURAA. "Tällätavalla" syömisestä on omakohtaisten kokemusten ja kehon kuuntelun myötä tullut ennemmin elämäntapa, kuin että olisin jollain väliaikaisella dieetillä.


aamupalaa


Koska tavoitteena on kehon muokkaaminen, on tärkeää että hiilareita, protskua ja rasvoja saa säännöllisesti, tarpeeksi ja oikeassa suhteessa joten olen huomannut että pääkoppani voi paljon rennommin kun punnitsen suurimman osan ruoista jolloin voin varmistua että makrohommat ovat kunnossa eikä niistä tarvitse stressata. Eli kyllä, punnitsen ruokani lähestulkoon aina, vaikka olen harjoituskaudella mutta tavasta on tullut jo arkipäivää joten en koe sitä mitenkään häiritsevänä. Välillä saan ahdistuskohtauksia jatkuvasta kokkaamisesta ja kesto-tiskivuoresta, koska asun keittiössä, mutta mitäpä sitä ei tekisi jos siitä tarpeeksi tykkää. Tavoite kirkkaana mielessä :)


teen ruoka-annoksia valmiiksi rasioihin, nii ei tuu arjessa paniikki.


Säännöllisyys

Olipa tavoite kehon suhteen sitten mikä tahansa, jos aikoo saada tuloksia, kaiken a ja o on säännöllisyys. Eli koneistolle on annettava ruokaa 3-4 tunnin välein. Varsinkin proteiinin säännöllinen saanti on tärkeää, sillä elimistö ei pysty valmistamaan aminohappoja itse. Ja jos moottori ei saa polttoainetta, se imee ne lihaksesta ja sitähän ei missään nimessä haluta! Sitäpaitsi, jos en saa sapuskaa viimeistään neljän tunnin kuluttua edellisestä, oon niin järkyttävän kiukkunen ja takakireä akka, plus saan hirveen hedarin, että ruokaa on parempi olla tarjolla :) Kotiväki on onneksi tämän jo vuosien saatossa oppinut, hihhii.


basilika-löytö!


Puhdasta & suomalaista

Minulle on tärkeää helliä kehoa puhtaalla, kotimaisella ruoalla, joka on mahdollisuuksien mukaan luomua tai lähellä tuotettua. Ainoa poikkeus on riisi jota ei nyt jostain syystä täältä saa. Haluan tietää mitä suuhuni pistän, joten valmistan ateriat lähestulkoon aina alusta alkaen itse. Ravintolassa tai "ulkona" syön harvoin, ehkä kerran kuussa, koska ensinnäkin se on kallista ja toisekseen, teen itse parempaa ruokaa ;) Maha menee sekaisin jos syön missään random-ketjuravintolassa... raaka-aineet eivät ole laadukkaita ja kala on kuivaa joten sano yksi syy miksi maksaisin paskasta, vaikka korttia vilauttamalla tarjouksesta saisikin? Onneksi Oulussa on pari yksityistä ravintolaa jotka suosivat lähiruokaa menussaan. Niistä tarjoiluista vingutan visaa ilomielin, kun voi nauttia jokaisesta suupalasta, maku on taivaallinen, pääsee valmiiseen pöytään, palvelu on hyvää ja raha menee suoraan yrittäjälle.


pieni kasvimaan alku :)


Yksinkertaista

Keep it simple pätee niin yrityselämään kuin ruokavalioon. Paistan kanan kylmäpuristetussa kookosöljyssä (koska ko öljy ei härskiinny) ja heitän mausteet sekaan. Maustamiseen käytän suolaa, mausteita, sipulia, valkosipulia ja tuoreita yrttejä. Olen niihin ihan koukussa! Sitten lautaselle jokin energianlähde eli hiilaria ja kylkeen läjä kasviksia joista saa mm. vitamiineja ja antioksidantteja. Se on siinä. Väittäisin että kuka tahansa osaa valmistaa ruokaa kun ruoanlaitto on noin yksinkertaista ja helppoa. En voi esim sietää kastikkeita tai marinaadeja koska silloin ei maista lihaa vaan sen limaisen soosin aidon tavaran ympärillä. Sori karski kieli, mutta näihin e-koodeilla höystettyihin valmiskastikkeisiin valitettavasti joutuu tyytymään kesälomareissuillaan ketjupaikoissa. Niihin on myös piilotettu salakavalasti energiaa. Ja taas saa juosta vessaan.


näitä kahta menee päivittäin.




anopin itte tekemä suola. rokkaa lohen kanssa :)


Hiilihydraatit = energian lähde

Viljatuotteista syön gluteenitonta kauraa, riisiä eri muodoissaan, joskus kvinoaa ja tattaria. Gluteenittomuudesta olen kertonut jo aiemmin. Pitkän tarinan kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja siitä parantumisesta löydät tästä. Mutta lyhennetty versio on, jos kilpirauhasen vajaatoiminnasta saa alkuvaiheessa kiinni, sen luonnollinen ruokavaliohoito on gluteeniton ja maidoton ruokavalio, josta saattaa olla apua kilpirauhasen toiminnan aktivoimiseksi, sillä silloin elimistössä on vähemmän kehon tulehdustilaa ylläpitäviä tekijöitä. Siksi siis gluteeniton, terveyssyistä.


gluteeniton spagettibolognese


Viljatuotteiden lisäksi tujumpia hiilareita saan perunasta ja bataatista. Kun treenaa paljon, keho tarvitsee energiaa, muuten ei jaksa, pää ei toimi, aineenvaihdunta jumittaa eikä treeni kulje. Marjoja, hedelmiä ja kasviksia-salaattia menee alas minimissään puoli kiloa päivässä.



persiljasta makua ja näköä


Proteiinit = rakennusaine

Protskua saan broilerista, kalkkunasta, kananmunan valkuaisesta, naudan lihasta, kalasta, pähkinöistä ja manteleista. Pakara kasvuun!


risottoa


iltapalamunakas.


Rasvat = energian lähde

Raaka-aineiden maku, puhtaus ja käsittelemättömyys ovat tärkeitä arvoja. Siksi käytän ruoan laitossa pääasiassa kylmäpuristettua kookosöljyä, joskus luomu voita ja salaatin joukossa oliiviöljyä. Muita rasvan lähteitä ovat pähkinä, manteli, lohi, munan keltuainen ja avocado. Eli monipuolisesti erilaisia rasvoja eri lähteistä.

 
näitä mulla on varalta laukussa paniikkitilanteiden varalta.


Sananen maitotuotteista

Olen jo aiemmin kertonut jättäneeni maitotuotteet pois. Kaikki lähti siitä, kun 1,5 vuotta sitten huomasin Thaimaan reissun jälkeen ihossa ja yleisessä olossa tapahtuneet positiiviset muutokset - yhdistin ne maitotuotteisiin. Thaikkulandiassa kun ei maitoja harrasteta. Ihon kunto parani ja kehon limaisuus katosi vain kahden viikon lomamatkan aikana. Maitotuotteet ovat usein pitkälle käsiteltyjä jolloin ne eivät enää pidä sisällään alkuperäisen maidon koostumusta, vitamiineja ja sisältävät usein lisä- ja väriaineita, joten periaate mahdollisimman alkuperäisen ja käsittelemättömän ruoan syömisestä tuki tätä päätöstä. Kuitenkin, pienet määrät maitotuotetta silloin tällöin eivät ole aiheuttaneet ärsyttäviä oireita, kuten turvotusta, joten edellen lirautan aamukahvin joukkoon luomumaitoa. Joskus tulee himo täysrasvaiseen juustoon jota leikkaan riisikakun päälle. Ja luomuvoita uusien pottujen kanssa :)


kana-avocadosalaatti


Olen taannoin tehnyt ihmiskokeita itselläni eli palannut kokeilumielessä takaisin maitoihin. Lisäsin päivän aterioihin kaksi rahkaa, kun ajattelin että nyt on niin kiireinen vaihe elämässä etten ehdi paistaa kanaa, ja pam, mahasta paisui iltaan mennessä pallo, pieretti, plus kehkeytyi iho-ongelmia eli niitä iihania finnejä sekä lisäksi aloin nielemään ja kakomaan limaa. Aewan Ihanaa... Ja miten maitotuotteiden vähentäminen on vaikuttanut lapsiin! He ovat terveempiä, meillä ei ole "viittä kausiflunssaa" ja korvatulehdukset loppuivat seinään. Myös tuo teini-ikän kynnyksellä oleva tyttäreni on tehnyt saman havainnon, naama ei kuki kun maitolasit muuttaa vedeksi. Siksi ylenmääräsille maitotuotteille - ei kiitos, mutta kohtuudella ja mahdollisimman alkuperäisessä muodossaan kyllä.


välipalatorni :)


No entä herkuttelut?

Kyllä! Harrastan, mutta koska olen sitä sorttia jonka aineenvaihdunta on alkanut hidastua iän myötä, (siis vaikka olen aina kakskytviis) minun ei tarvitse kuin vilkaista suklaakonvehtirasiaan niin se tarrautuu jenkkakahvoiksi vyötärölle eli nautiskelen herkuista 1-2 kertaa viikossa kohtuudella. Raakakakkua, raakasuklaata, gluteenitonta leivonnaista, rasvaista juustoa, salmiakkia menee joskus. NAM! Valehtelisin jos väittäisin, sen tietää Kolmas nainenkin, etteikö tekisi mieli santsata toinen kierros, mutta koska tiedän miten vaikeaa (toistan) tässä iässä nautituista sokereista on päästä eroon, niin pitäydyn kerrassa-muutamassa viikossa.


taivaallista raakasuklaata <3


Olen myös entinen sokerihiiri, joten sokeriaddiktio paukahtaa helposti päälle, koska keho muistaa menneet niin hyvässä kuin pahassa, eli on parempi senkin vuoksi vältellä ylenpalttista ämppäämistä. Enkä halua enää yhtään hiivatulehdusta. Enkä sokerista johtuvaa päänsärkyä. Enkä hammaongelmia. Enkä sitä etovaa oloa. Alkoholia en juo enää lainkaan, se ei vain maistu. Jäätelö pistää pahan sekasin. Mäkkäriosasto saa aikaan oksennusrefleksin kun tiedän mitä shaissea ne sisältävät. Gluteenitonta pitsaa olen maistanut, mutta pohja on sellasta pahvia ettei sitä voi sanoa makuelämykseksi. Eli nautin hyvää, mutta kohtuudella. Niinkö rasvojakin :)


gluteenittomat vadelmamuffinssit


Summa Summarum

Säännöllisesti, monipuolista, värikästä ja terveellistä ruokaa laadukkaista (kotimaisista) raaka-aineista. Ruoka merkitsee minulle polttoainetta ja kasvuainesta, mutta ennen kaikkea se on terveyden tukipilari. Sillä mitä syömme voimme vaikuttaa mm. energiatasoihin, fyysiseen jaksamiseen, kehon ulkomuotoon, mielialaan, ihon ja hiusten kuntoon, yöuneen ja hyvinvointiin. Ihan kaikkeen! Jossain naamakirjan seinällä yms näin sloganin jota en hoksannut napata talteen, mutta se meni jotakuinkin näin: "Jokainen suupala on kunnianosoitus tai mielenosoitus kehollesi". Ja olen tuosta prikulleen samaa mieltä.

Päivittäisillä valinnoilla vaikutan siihen miten voin. Jokainen meistä on yksilöllinen kokonaisuus, se mikä toimii minulla ei välttämättä toimi toisella. Mutta kokeilemalla jokaiselle varmasti löytyy oikea ja tasapainonen tapa syödä ja helliä suolistoa, kehoa ja mieltä. Ensisijaisesti terveyden ja hyvän olon vuoksi.




Seuraa instassa @tiialasimi
Tykkää facebookissa valmentajatiialasimi
Hyppää mukaan valmennukseen www.fittii.fi

Terkuin, Tii <3





9 kommenttia:

  1. Ihana teksti. Ihana ku oot panostanu näin palio. :) Toivoisin sinulta enemmänkin blogitekstejä. Oon ihan uus lukija. Ja nyt hoksasin, että olet myös Oulusta. Itsekin kirjoitan jonkinlaista noviisin treeniblogia, mikäli haluat vilkaista: http://rantahylijetreenaa.blogspot.fi/
    Mutta siis tästä tekstistä. Ihanan monipuolisesti noita kuvia ja siis niin totta se, että keho voi paremmin siitä, mitä sinne suuhun pistää. Sokerihiireksi tunnistaudun itsekin ja se on paha, jos sokerinhimo lähtee käsistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Rantahylje! Ootpa aivan ihkun pirteä tapaus ja mukava ku kirijotat murteella. Omannäkönen blogi sulla, jatka samaan malliin vaan! :) Huippua ku tulit kertoon että oot löytäny blogini. Voi, haluaisin ittekki kirjottaa useammin mutta se vaatii yllättävän monen tunnin panostuksen. Nykyään kun oon palannu täysillä työelämään, oma-aika alkaa vasta nuorimmaisen mentyä nukkuun ja sitä kallisarvoista tuntia en halua aina käyttää tietokoneella istumiseen... Joten, näillä mennään ainakin toistaiseksi, toivottavasti tykkäät harvoistakin kerroista :) Ihanaa kesää sulle ja tsemiä sokerihimon kampitukseen! :)

      Poista
  2. Hyvä teksti! Avasi silmiä todella. Syötkö jotain kalsiumi tabletteja, vai minkä verran käytät maitoa? kiinnostaisi itselläkin kokeilla tuota "maidottomuutta". Koska tuo liman nieleminen on jotenkin niin tuttu juttu.. :/ täälläkin taistellaan sokerihimoa vastaan täydellä teholla! On ihanaa kun olet niin pirteä tapaus ja jotenkin tsemppaat muitakin terveellisiin elämäntapoihin ja iloiseen liikkumiseen! :) Kiitokset myös mahtavista treenitunneista, ne todella antoivat motivaatiota ja positiivista asennetta liikkumiseen. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anonyymi, kiitos kun kirjoitit. Jaa me ollaan vissiin paiskitty töitä yhessä, huippua kuulla että "viihdyit" ja sain tartutettua sinuun liikkumisen iloa. Sehän on koko homman ydin! Otetaanpa joskus uusiksi!! ;)
      Käytän luomumaitoa vain lirauksen aamukahvin yhteydessä, en muuten. Rasvaista juustoa herkkuhetkissä joskus. Maito ei toki oo ainoa kalsiumin lähde, vaan sitä saa myös ainakin seuraavista: juusto, silakka, lohi, kananmuna (keltuainen), siemenet, manteli, tofu, mustaherukka, appelsiini, yrteistä kuivattu basilika ja oregano... Käytän lisäksi monivitamiinilisää jossa kalsiumia jonnin verran.
      Voihan sokerihimon taltutus, tiedän tasan millaisen ongelman kanssa painiskelet siellä. Sokeria ja keinotekoista makeaa on tarjolla ruokateollisuuden toimesta ihan joka puolella, lähes kaikissa eineksissä lisäaineiden ja arominvahventeiden muodossa. Sokeri on koukuttavaa huumetta jota on muka pakko saada lisää. Siksi kannattaa valmistaa ruoka alusta alkaen itse niin tietää mitä syö. Makuaistia voi opettaa! Tsemiä! :)

      Poista
  3. Haastetta pukkaa :) http://mimminpaivakirja.blogspot.fi/2015/07/liebster-award.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mimmi kun olisit halunnut minut haasteeseen mukaan, mutta valitettavasti tällä hetkellä en ehdi panostaa tämän tyyppiseen kirjoitteluun :) Hyvää alkanutta syksyä sinulle! :)

      Poista
  4. Hei! Tämä ei liity postauksen aiheeseen mutta treenaukseen. Miten 16-vuotiaan lukiota käyvän tytön kannattaisi aloitella treenausta? Olen käynyt salilla satunnaisesti vuoden alussa tietämättä oikein mitä tehdä. Haluaisin olla timmimpi ja voimakkaampi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Anonyymi, kiitos viestistäsi! :) Ilman että olen sinua nähnyt ja että minulla on tietoa mm. tasapainostasi, lihasten hallinnasta yms, niin en lähde tarkemmin neuvomaan. Ehdottomasti otat ammattilaisen suunnitteleman saliohjelman ja siihen tekniikkaopastuksen, niin silloin tiedät mitä, miten ja miksi tehdä. Näin niitä tuloksiakin alkaa tulla :) Tsemppiä syksyyn! :)

      Poista
  5. Oi ku kivoja ohjeita ruokavalioon. Minä olen huomannut sokerin ja valkoisen viljan jättämisen hyödyt. Ihoni takia pitäisi testata maidoton! Kasvissyöjänä työläänpää kun ei saisi välipala rahkaa.. muutenkin teen kolmet eväät töihin ( aamupäivän välipala:rahkaa, marjoja), lounas ja ehkä myöhempikin välipala. Pitäis keksiä jotain juustojen ja rahojen tilalle �� pelkkä kananmunan valkuaiset käyttö tuntuu hullulta.. heittää nyt hhvä keltuainen hukkaan. ��

    VastaaPoista