20. kesäkuuta 2014

Kroppa timmiksi tunnissa


Ai vitsiiit että voi hyvillä mielin aloittaa juhannuksen vietto! Suoritin kuntosalivalmennuksen teoriakokeen keskiviikkona ja läpi meni niin että läpsähti. Nyt olen virallisesti Kuntosalivalmentaja, jippiii! Saa onnitella!!! Tästä opintomatka jatkuu suoraan kohti Personal Trainerin -lisenssiä ja jos kaikki menee suunnitellusti, valmistun joulun alla. Kiitoksena teille ihanat lukijat, tekstin lopusta löytyy laatimani "Kroppa timmiksi tunnissa" -saliohjelma, only for you, wihii!


Trairer4You:n kotisivuille tästä>



Tuo teorian pänttääminen ei ole sitten yhtään minun juttuni, koska olen enemmän tekevää sorttia. Trainer4You:n koulutus ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu, sillä matskua tulee lyhyessä ajassa ämpärikaupalla, joten kyllä on saanut olla nokka kiinni kirjassa ja kuluttaa pakaralihaksia. Ja hyvä niin, sillä kun lähtee valmentamaan ja ohjaustyöhön, kyllä korvien välissä tulee olla rutkasti pääomaa käytäntöä täydentämässä, ettei ohjelmia vedä hatusta pelkästään mutu-tuntuman, salikokemuksen tai Pakkotoiston varassa.



tuttu tilanne, kirjat ja kahvia :)


Mutta vaikka pänttäämisen määrä välillä verkkokalvoihin sattuukin, on ihan parasta saada oppia uutta! Olen kova esittämään miksi-kysymyksiä, harvoin nielen pureskelematta ja päässä on pitkään vellonut epätietoisuus täsmällisten perusteluiden puutteessa. Koulutuksen aikana, pelkästään omaa treeniäni ajatellen, tuntuu kuin salitekeminen olisi loikannut valovuoden eteenpäin. Eikä pelkästään tunnu, vaan näin on! Treenistä on tullut huomattavasti analyyttisempaa ja keskittyneempää kun tarkkailen tekeehän oikea lihasryhmä varmasti töitä, onhan liikkeiden suoritustapa optimaalinen ja palaudunko oikean ajan.

Erityisesti ymmärrys ennen treeniä ja treenin jälkeen suoritettavista avaavista ja palauttavista venyttelyistä on kohonnut arvoon arvaamattomaan. Nyt tiedän venyttelyn olevan yhtä tärkeää kehittymisen kannalta kuin painojen kolistelunkin. Jotta ajan saatossa voi kehittyä, palautua paremmin ja ennaltaehkäistä vammoja, kannattaa venytellä ja huoltaa kehoa. Niin.


Tentin jälkeen menin suoraan töihin, toiseen työhöni eli tanssinopetushommiin.
Oppilaan poistuttua tilanne vähän repesi käsistä, parit tuuletusselfiet kas näin, hah.
MÄÄ TEIN SEN!! ;)



Aah, ihana tämä mahanpohjassa kutkuttava fiilis, kun on ihan uuden alussa! Odottava. Jännittävä! Heittäytyvä! Aloitan saliohjelmien laadinnat ja -ohjaukset noin elokuusta eteenpäin. Missä, miten ja koska tiedän että joku heti kysyy paljonko saliohjelma maksaa, myös hinnasto on vielä ihan retuperällä. Kaikki tarkentuu heinäkuun aikana. Eli malttakkee malttakkee. Jos olet kiinnostunut kannustavasta ja lempeän tiukasta valmennuksesta kanssani, voit pistää sähköpostia tii.alasimi(at)gmail.com niin informoin sähköpostilla lähestyneille tulevasta ensimmäisenä. Kivaa!



Paikoillanne, valmiit, salille!


"Kroppa timmiksi tunnissa"

Eikö ole aika raflaava nimi, hehee? Tein tällaisen näpsäkän ohjelman, jolla itseasiassa treenaan itsekin. Ohjelmassa käydään kaikki päälihasryhmät läpi eli treeni kiinteyttää, kehittää lihaskestävyyttä sekä parantaa hapenkuljetuselimistön toimintaa ja tämä kaikki vain tunnissa. Tehokasta!

Ohjelmassa parasta on se, että siitä on moneksi! Se sopii aloittelevalle sekä pienin muutoksin jo pidempään kuntosalilla käyneelle. Ihan aloittelija starttaa iisisti, mieluummin liian kevyesti laitteessa, kuin että seuraavana päivänä ei pääse sängystä ylös, viimeisissä toistoissa saa kuitenkin tuntua poltetta harjoitettavassa lihaksessa. Pidemmällä olevalle loisto-ohjelma esim jos näin kesällä et pääse salille säännöllisesti, mutta silti haluat pitää yllä saavutettua kuntoa, niin tämä toimii! Vaihda laitteet tai tangot vapaisiin painoihin niin kehität myös tasapainoa. Viimeiset toistot irvistäen.

Valitse painot lähtötasosi mukaan. Muista hengittää.

Aloittelija: 2 x 15 toistoa, palautus 30 sek. 1-2 kertaa viikossa.
Edistynyt: 3 x 12-15 toistoa, palautus 30-60 sek. 2-3 kertaa viikossa.

Ennen treeniä:
1. Lämmittely 5-10min (soutulaite, crosstraineri tai reipas kävely)
2. Avaavat venytykset 5-10 sek/lihasryhmä

Ohjelma:
1. Jalkakyykky ilman/käsipainoilla/smithissä/tangolla
5. Penkkipunnerrus laitteessa/tangolla

Treenin jälkeen:
1. Jäähdyttely 5min (soutulaite, crosstraineri tai reipas kävely)
2. Palauttavat venyttelyt 20-30 sek/lihasryhmä

Ja Tadaa, koko kroppa on treenattu, hiki roiskui, tuli superfiilis ja meni vain tunti! Tunnin verran vapaata jokainen pystyy irrottamaan arjestaan. Wuhuu! Jos tuntuu ettei treenaaminen omin neuvoin luonnistu, tai ohjelmasta herää kysyttävää, autan mielelläni!



Joko nyt lähtee?!


Aloitin itseni kuntouttamisen tällä samalla aloittelijan ohjelmalla, tykkään hulluna! Eilisen hyväntuulisen huhkinnan jälkeen on sellainen kompakti ja napakka juhannus-fiilis kehossa. Toistaiseksi valmennan siis itse itseäni :) Olen käynyt tällä viikolla kaksi kertaa salilla plus käveleskellyt pari kertaa rennosti luonnossa. Ensi viikolla sama juttu ja jos olo tuntuu yhtä hyvältä kuin nyt, sitten muutan ohjelmaa haastavammaksi. Aika varovainen liikkeissäni olen, mutta toivon että tällä kertaa, vihdoin ja viimein, tauti olisi takana päin! Mieluummin hitaasti eteenpäin kuin talla pohjassa pakkia.



juhannuskukat <3


Mutta nyt alan keittämään juhannuksen kunniaksi lohisoppaa. Ja sen salaisuus on tietysti aito ja oikea voi, tilli ja sitruuna! Satoi tai paistoi, niin illalla sitten grillaillaan. Rentouttavaa, herkullista ja nautinnollista keskikesän juhlaa kaikille!!!

Terkuin, Tii <3

12 kommenttia:

  1. Heips! Etkö ole enää Jaanan valmennuksessa? Onko sulla enään kisatavotteita, ja kisasuunnitelmia?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips Anonyymi kiitti kysymyksistä! :) Mulla päättyi sopimus Jaanan kanssa toukokuun loppuun ja mm. näiden pitkittyneiden sairastelujen vuoksi en jatkanut sopimusta. Vähän tämä voinnin edistyminen määrittelee tulevaisuuden ja kisatavoitteet, tärkeysjärjestyksessä ensin terveys ja sitten kaikki muu. Kaikki selviää, aikanaan. Hyvvää Jussia! :)

      Poista
  2. Mahtava blogi! Sait juuri yhden lukijan lisää. Ja sitä odotellessa että valmistut pt:ksi, ilomielin palkkaisin sinut valmentajaksi itselleni! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anonyymi, oijjoi mikä paras juhannusviesti sinulta!! Hieno homma kun tykkäät lukemastasi, kiva kuulla! Jee, nyt minulla on ainakin yksi asiakas!! Aurinkoista Juhannusta sulle!! :)

      Poista
    2. Ehdottomasti heti ensinmäin asiakas :D saako sulle laittaa sähköpostia koskien yksin reenaamista ja liikuntaa?
      Mukavaa juhannusta sinne :)

      Poista
    3. Tottakai saa laittaa kyssäriä postilla, odotan! :)

      Poista
  3. Oisko sulla antaa vinkkejä hyvään ja tehokkaaseen peppu timmiksi liikkeeseen ? Ärsyttää, ko peppu alkanut roikkumaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Anonyymi! Kiitos kyssäristä! Kun voisinkin antaa sulle yksiselitteiset vinkit. Tässä kuitenkin ydinasiat:
      1. Tärkeintä pakaraa, kuten mitä tahansa lihasta reenattaessa on, että liike tuntuu poltteena kohdelihaksessa. Ilman persauslihaksen aktivointia toivottua muutosta ei tapahdu.
      2. Valittava liike/liikkeet ja toteutustapa riippuu sun lähtötilanteesta, onko salikokemusta yms. Omassa treenissäni suosin esim erilaisia kyykkyjä tangolla ja käsipainoilla, maastavetoja sekä lantionnostoja. Jalkapäivänä teen 3-4 eri liikettä jolloin lihakset saavat monipuolisesti ärsykkeitä. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa kuningas-peppuliikettä ;)
      3. Valitse painot niin että viimeisissä toistoissa saat puuskuttaa ja irvistää tosissaan. Pieni pumppailu ja juoksulenkkeily ei kasvata/pyöristä isoa lihasta.
      4. Ruoka. Kehon pitää saada polttoainetta vähintään yhtä paljon kuin kulutat. Miinuskalorit, hiilaripitoinen ruokavalio sekä liikkumattomuus/istuminen ovat usein veltostumisen syyt.
      Löytykö näistä pikkuvinkeistä apuja? :)

      Poista
  4. Voi Tii,onnea ihan hirmusti!varmana on niin sun juttu�� mä rämmin edelleen täälä tautien keskellä��kuuria kuurin perään,viisi on nyt takana,syyksi selvisi(lohduttavaa edes Se että joku selvyys tähän ainaseen puolkuntosuuteen)poskiontelontulehduskierre�� joka Tota röhääkin on ylläpitäny,punkteerattu pariin otteeseen,vaan ei meinaa helpottaa,nyt leikkausta kaavaillaan..mut jahka mä tästä tokenen,niin saat laatia semmosen ohjelman,että saadaan mami tikkiin��
    ihanaa jussia! Toivottaa.viiden mami

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Viiden mami ja KIITOS! Vitsit miten piristävää kuulla susta ja kerrot hyviä uutisia! :) :) :) Onneksi tautikierteen syy selvis niin pääset parantumaan, jee!! Tsemppiä leikkaukseen. Ilman muuta laitetaan mami kondikseen, entistä upeammaksi. Ihanaa kesän jatkoa!

      Poista
  5. Onnea, rouva kuntosalivalmentaja!! Huippua! Ja ihan mahtavaa kuulla, että olet päässyt takaisin salitreenien makuun. Loistavaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KIITOS Sisu! <3 Mäki oon innoissani!!

      Poista