23. kesäkuuta 2014

Juhannuksia


Toivottavasti teillä oli mukava juhannus? Olin kotosalla perheen kanssa; ulkoiltiin, kokattiin, grillattiin, kyläiltiin, OLTIIN. Oikein havahduin, kun on taas tullut painettua pää kolmantena jalkana tuhanteen suuntaan, miten mieletöntä on herätä aamulla, kun puhelimen kalenterissa ei ole mitään menoja tai aikatauluja. PAITSI, jos aamun herätystä ei lasketa, koska se toimii takuulla, vaikka siitä ei mainintaa kalenterissa olisikaan: "Äitiiii, tuu alakertaan!", heh, mutta siitä eteenpäin touhusimme mitä milloinkin mieleen juolahti. Perhe <3



Lakki ja kevyttoppis päällä?? Mitääh. Kylmä, hrr.



Lohikeittua niinku meilläpäin sanotaan. Ja kyytipojaksi ruisleipää.
Gaad tätä vois lusikoida vaikka ämpärillisen!





Juhannussali kutsuu, jihaa!



Eipä ollu tunkua Liikussa... ;)



Perusvarusteet :)


Palauttava ateria :)


Anopin tuomista raparpereistä tekasin kiisseliä ja sekaan mansikoita. NAM.
Tää on kirpsakka perinnejälkiruoka joka tuo mieleen mummolan <3 :)


"Kevyt" iltapala. Täyslihahampurilainen täytteillä. Slurps. Uni tuli!


Semmottis. Röyh, aika paksu olo etten sanois. Erityisesti tuohon sapuskapuoleen tuli panostettua oikein olan takaa. Tykkään tehdä ruokaa ja silloin kun on aikaa, hukutan perheen keitoksiini :) Mikään ei ole niin palkitsevaa kuin ruokapöydässä vallitseva hiljaisuus, kun kaikki syövät keskittyneesti... vaikkakin tuokio kestäisi sen yhden minuutin, hahhaa :)

Mutta nyt, tiedättekö mitä, alan pyykätä, siivota - ja PAKATA! Keskikesän sää Suomessa on mikä on, joten meitsi varasi viime viikolla äkkilähdön Turkin Alanyan lämpöön. Keskiviikkona lähtö. Lomakuulumisia päivitän feisbuukkiin ja instagramiin @bakarablogi, turinointi jatkuu siis siellä!

Tsingtsong murmelit, altaalla nähdään!! Jipii!!!!!!!!!
Terkuin, Tii <3

22. kesäkuuta 2014

KanaKookosKeitto


Hiphei! Tässä lupaamani kanakookoskeiton resepti.

1. Pilko läjä kasviksia esim porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, naurista ja purjoa. (tämän vaiheen voi tietysti ohittaa pakastekasviksilla, mutta makuelämys on aivan toinen ja... vetinen)






2. Heitä ne kiehumaan isoon kattilaan runsaaseen veteen noin 10-15min. Joukkoon mausteita esim suola, valkosipuli, inkivääri ja pippuri. Meillä ei käytetä tujuja mausteita, mutta tähän sopisi myös chili sekä curry.






4. Kuullota kasvisten poristessa sipuli pannulla kookosöljyssä. Normisipulikin käy, mutta koska kaapissa oli tällä kertaa vain kevätsipulia, se toimii loistavasti ja tuo keitokseen kivasti kesäistä efektiä.

5. Lisää pannulle maustamattomat kanasuikaleet. Kypsennä ja mausta suolalla, sitruunalla ja pippurilla.





6. Keitä riisiä. Kypsymisaika riippuen riisilajikkeesta 5-15min. Käytin basmatiriisiä.
Riisin voisi lisätä keittymään kasvisten joukkoon, mutta koska tässä tapauksessa olin alunpitäen tekemässä perus riisiä ja kanaa (taas), mutta sitten sainkin inspiksen tehdä keittoa uulalaa, joten kaadoin erikseen keitetyt kypsät riisit valmiiden kasvisten joukkoon.







7. Lisää keittoon purkki kookoskermaa sekä kana-sipulimössö.






8. Saksi keiton joukkoon yrttejä esim persiljaa. Korianteri mätsäisi kookoksen kanssa parhaiten, mutta jääkaappi huusi ei-oota. Tarkista lopuksi maku.






9. Valmista!





9. SYÖ! :)





Tämä herkku valmistuu abaut puolessa tunnissa valmisteluineen. Lihaksille terveellistä polttoainetta ja taas jaksaa porskuttaa! :) Kerropa miltä maistui!

Terkuin, Tii <3

20. kesäkuuta 2014

Kroppa timmiksi tunnissa


Ai vitsiiit että voi hyvillä mielin aloittaa juhannuksen vietto! Suoritin kuntosalivalmennuksen teoriakokeen keskiviikkona ja läpi meni niin että läpsähti. Nyt olen virallisesti Kuntosalivalmentaja, jippiii! Saa onnitella!!! Tästä opintomatka jatkuu suoraan kohti Personal Trainerin -lisenssiä ja jos kaikki menee suunnitellusti, valmistun joulun alla. Kiitoksena teille ihanat lukijat, tekstin lopusta löytyy laatimani "Kroppa timmiksi tunnissa" -saliohjelma, only for you, wihii!


Trairer4You:n kotisivuille tästä>



Tuo teorian pänttääminen ei ole sitten yhtään minun juttuni, koska olen enemmän tekevää sorttia. Trainer4You:n koulutus ei todellakaan ole mikään läpihuutojuttu, sillä matskua tulee lyhyessä ajassa ämpärikaupalla, joten kyllä on saanut olla nokka kiinni kirjassa ja kuluttaa pakaralihaksia. Ja hyvä niin, sillä kun lähtee valmentamaan ja ohjaustyöhön, kyllä korvien välissä tulee olla rutkasti pääomaa käytäntöä täydentämässä, ettei ohjelmia vedä hatusta pelkästään mutu-tuntuman, salikokemuksen tai Pakkotoiston varassa.



tuttu tilanne, kirjat ja kahvia :)


Mutta vaikka pänttäämisen määrä välillä verkkokalvoihin sattuukin, on ihan parasta saada oppia uutta! Olen kova esittämään miksi-kysymyksiä, harvoin nielen pureskelematta ja päässä on pitkään vellonut epätietoisuus täsmällisten perusteluiden puutteessa. Koulutuksen aikana, pelkästään omaa treeniäni ajatellen, tuntuu kuin salitekeminen olisi loikannut valovuoden eteenpäin. Eikä pelkästään tunnu, vaan näin on! Treenistä on tullut huomattavasti analyyttisempaa ja keskittyneempää kun tarkkailen tekeehän oikea lihasryhmä varmasti töitä, onhan liikkeiden suoritustapa optimaalinen ja palaudunko oikean ajan.

Erityisesti ymmärrys ennen treeniä ja treenin jälkeen suoritettavista avaavista ja palauttavista venyttelyistä on kohonnut arvoon arvaamattomaan. Nyt tiedän venyttelyn olevan yhtä tärkeää kehittymisen kannalta kuin painojen kolistelunkin. Jotta ajan saatossa voi kehittyä, palautua paremmin ja ennaltaehkäistä vammoja, kannattaa venytellä ja huoltaa kehoa. Niin.


Tentin jälkeen menin suoraan töihin, toiseen työhöni eli tanssinopetushommiin.
Oppilaan poistuttua tilanne vähän repesi käsistä, parit tuuletusselfiet kas näin, hah.
MÄÄ TEIN SEN!! ;)



Aah, ihana tämä mahanpohjassa kutkuttava fiilis, kun on ihan uuden alussa! Odottava. Jännittävä! Heittäytyvä! Aloitan saliohjelmien laadinnat ja -ohjaukset noin elokuusta eteenpäin. Missä, miten ja koska tiedän että joku heti kysyy paljonko saliohjelma maksaa, myös hinnasto on vielä ihan retuperällä. Kaikki tarkentuu heinäkuun aikana. Eli malttakkee malttakkee. Jos olet kiinnostunut kannustavasta ja lempeän tiukasta valmennuksesta kanssani, voit pistää sähköpostia tii.alasimi(at)gmail.com niin informoin sähköpostilla lähestyneille tulevasta ensimmäisenä. Kivaa!



Paikoillanne, valmiit, salille!


"Kroppa timmiksi tunnissa"

Eikö ole aika raflaava nimi, hehee? Tein tällaisen näpsäkän ohjelman, jolla itseasiassa treenaan itsekin. Ohjelmassa käydään kaikki päälihasryhmät läpi eli treeni kiinteyttää, kehittää lihaskestävyyttä sekä parantaa hapenkuljetuselimistön toimintaa ja tämä kaikki vain tunnissa. Tehokasta!

Ohjelmassa parasta on se, että siitä on moneksi! Se sopii aloittelevalle sekä pienin muutoksin jo pidempään kuntosalilla käyneelle. Ihan aloittelija starttaa iisisti, mieluummin liian kevyesti laitteessa, kuin että seuraavana päivänä ei pääse sängystä ylös, viimeisissä toistoissa saa kuitenkin tuntua poltetta harjoitettavassa lihaksessa. Pidemmällä olevalle loisto-ohjelma esim jos näin kesällä et pääse salille säännöllisesti, mutta silti haluat pitää yllä saavutettua kuntoa, niin tämä toimii! Vaihda laitteet tai tangot vapaisiin painoihin niin kehität myös tasapainoa. Viimeiset toistot irvistäen.

Valitse painot lähtötasosi mukaan. Muista hengittää.

Aloittelija: 2 x 15 toistoa, palautus 30 sek. 1-2 kertaa viikossa.
Edistynyt: 3 x 12-15 toistoa, palautus 30-60 sek. 2-3 kertaa viikossa.

Ennen treeniä:
1. Lämmittely 5-10min (soutulaite, crosstraineri tai reipas kävely)
2. Avaavat venytykset 5-10 sek/lihasryhmä

Ohjelma:
1. Jalkakyykky ilman/käsipainoilla/smithissä/tangolla
5. Penkkipunnerrus laitteessa/tangolla

Treenin jälkeen:
1. Jäähdyttely 5min (soutulaite, crosstraineri tai reipas kävely)
2. Palauttavat venyttelyt 20-30 sek/lihasryhmä

Ja Tadaa, koko kroppa on treenattu, hiki roiskui, tuli superfiilis ja meni vain tunti! Tunnin verran vapaata jokainen pystyy irrottamaan arjestaan. Wuhuu! Jos tuntuu ettei treenaaminen omin neuvoin luonnistu, tai ohjelmasta herää kysyttävää, autan mielelläni!



Joko nyt lähtee?!


Aloitin itseni kuntouttamisen tällä samalla aloittelijan ohjelmalla, tykkään hulluna! Eilisen hyväntuulisen huhkinnan jälkeen on sellainen kompakti ja napakka juhannus-fiilis kehossa. Toistaiseksi valmennan siis itse itseäni :) Olen käynyt tällä viikolla kaksi kertaa salilla plus käveleskellyt pari kertaa rennosti luonnossa. Ensi viikolla sama juttu ja jos olo tuntuu yhtä hyvältä kuin nyt, sitten muutan ohjelmaa haastavammaksi. Aika varovainen liikkeissäni olen, mutta toivon että tällä kertaa, vihdoin ja viimein, tauti olisi takana päin! Mieluummin hitaasti eteenpäin kuin talla pohjassa pakkia.



juhannuskukat <3


Mutta nyt alan keittämään juhannuksen kunniaksi lohisoppaa. Ja sen salaisuus on tietysti aito ja oikea voi, tilli ja sitruuna! Satoi tai paistoi, niin illalla sitten grillaillaan. Rentouttavaa, herkullista ja nautinnollista keskikesän juhlaa kaikille!!!

Terkuin, Tii <3

9. kesäkuuta 2014

Melkein valmis kuntosalivalmentaja


Täällä on viiletetty tukka putkella ja nautittu elämästä niin että hyvä jos muistaa miten bloggeriin kirjauduttiin ;) Tai niin no, itseasiassa olen kokoajan odottanut sitä hetkeä että voisin kirjoittaa ja kertoa teille olevani elämäni vedossa, treenit rullaa ja haba kasvaa, treenipäiväkirjalle tyypilliseen tapaan. Mutta, kun kohtalo päättää toisin, niin siinä ei auta odotella. Mykoplasma pitää edelleen kynsissään.  Siksi en jotenkin ole vain saanut aikaiseksi kirjottaa edes kuulumisia. Huhkin muilla elämän osa-alueilla ja nautin sen hedelmistä!

Pari viikkoa takaperin kunto vaikuttikin ihan lupaavalta. Siksihän sinne salille kirmasinkin. Kävin kääntämässä hauista naurettavilla painoilla, varmaan ykkösillä muahhahaa, lämppäsin muutamat kepeät kyykyt kepillä, plus päälle jäkitin lankkua kadonneiden vatsalihasten löytämiseksi. Noin niin kuin suurinpiirtein.


#pukkariselfie


venyttely on tärkiä osa treeniä!


venyttelymaisemat


Ja ai että tuntu hyvältä! Mannisen heraproteiinia plus bansku palautumiseen ;)


Tiesithän että Liikussa voi käydä tutustumassa maksutta ma-to klo 16-19? Reilua! :)


Mikä näky, aah! :)


Ehdin tapailla treenin tuntumaa jotain kolmena kertana. En todellakaan hikoillut ja sykkeet pysyivät alhaalla. Vaan sitten jotain tapahtui. Yhtäkkiä toissa viikolla nousi kuume. Saattoi vaikuttaa että olin hoitanut kotona perheen pienimmän korva- ja silmätulehdusta sekä flunssaa joten sairastuin itsekin. Vastustuskyky on antibioottien vuoksi ihan sökönä. Eikait siinä. Takapakkia kiitos nam ja uutta plääniä kehiin. (vituttaako? kyllä vituttaa, mutta koitan olla ajattelematta koko asiaa)

No, jos ei muuta niin ainakin olen syönyt hyvin ja paljon, kuten aina:


Kanafileitä pannulle...



pastaa porisemaan...



rapea salaatti valmistuu odotellessa...



kun kanat on melkein redi, valkosipulia kuullottumaan pannulle...


Ja Voila! Herkkuateria on valmis!! Ääntä kohti!! :)


Koska treenitauko on venynyt jo lähemmäs neljää kuukautta, huomaan vanhan tunnesyöpön palaavan nyrkkeilykehään. Syön pahaan mieleen ja kökköön oloon. Mieli lipsuu koska tavoite ja sen myötä motivaatio alkaa hiipua. On ihan perussettiä että nappaan jotain sokerista lähes päivittäin.



kesä <3 ja jäde <3






meillä oli tässä yks päivä erityistä aihetta juhlaan...
heh, oma kilistely oli pari kulausta illasta ja aamulla hillitön hedari ;)



aina nyt pari suklaata voi ottaa...


Perus ruokavalioni koostuu edelleen samoista puhtaista raaka-aineista kuin ennenkin: hiilareita moniviljatuotteista, ruisleivästä, riisistä ja hedelmistä, proteiinia kanasta, valkuaisesta, kalasta plus hyviä rasvoja kookosöljystä, pähkinöistä sekä paljon kasviksia. Syön viisi ateriaa päivässä, 3-4 tunnin välein. Valitsen kotimaisia raaka-aineita aina kun mahdollista. "Tällä tavalla" syöminen on elämäntapa ensinnäkin siksi että haluan tarjota keholle parasta polttoainetta, toisekseen puhdas ruoka maistuu herkulliselta ilman outoja sivuvivahteita ja kolmanneksi haluan tietää mitä suuhuni pistän.



aamupalamatskua


tuoreita mansikoita!



kurkkua, parsa- ja kukkakaalta = simppelisti NAM <3


savustettua siikaa, gaad miten hyvää!


Mutta nuo herkut, nuo perhanan herkut! Kalorit ovat alkaneet kertyä kehoon. Persaus on levennyt ensimmäisenä, maha pömpöttää ja iho kukkii. Ihan voi peiliin katsoa. Tavoite lavalle noususta tuntuu juuri nyt aivan liian kaukaiselta, joten mieli ei tällä hetkellä edes halua päästää sokerista irti. En ole varma tähtäänkö enää lavalle, sillä tämä viimeisin tautiaalto on jo ehkä alkanut kääntämään ajatuksia muihin tavoitteisiin. Tiedän että tahdonvoimalla pääsee juuri niin pitkälle kuin haluaakin, mutta jos matka alkaa tuntua liian kuoppaiselta, onko tavoiteltava haave sittenkään sen väärti? Haluan pysyä herkkänä tuntemuksille joita "edellisessä elämässä" kieltäydyin kuuntelemasta - tässä uudessa elämässä ja hetkessä keskityn asioihin ja ihmisiin jotka tuottavat hyvää mieltä ja positiivista energiaa. Juuri nyt en osaa sanoa missä mennään. Annan ajan kulua ja ensisijaisesti aion parantua.



vielä yks jätskiannos :)


Onneksi opiskelen personal traineriksi! Rakastan uutta informaatiota, vaikka matskua tulee sellaisella syötöllä, että pääkopan harmaat aivosolut ovat kovalla koetuksella. Mieletöntä oppia ja ymmärtää miksi treenaan näin, miksi syön noin ja miten mikäkin valinta vaikuttaa suhteessa tavoitteeseen. Tässä tunnelmia kuukauden takaisesta koulutuksesta:



PRO-kouluttajat Samppa ja Mikko, JEE!



oppimateriaaleja...



välipalaa...



Liikkeet haltuun!


Kuva lainattu personal trainer Mikko Niirasen fb-sivulta. Kiitos! :) 



Tuntuu just tältä!!! :)


Olen ihan vasta laatinut ihka ensimmäisiä kuntosaliohjelmia sekä ohjannut niitä muutamille ihanille ihmisille, koekaniineilleni. Lämmin kiitos kun sain harjoitella kanssanne!! Opin todella paljon!!! Tanssinopettajataustasta on erittäin paljon hyötyä uudessa työssä, sillä paitsi itse ohjaaminen ja ihmisten kanssa toimiminen on sydäntä lähellä, mutta myös liikesuoritusten puhtaus ja kropan analysoiminen tuntuvat kotoisalta, koska sitä samaa olen tehnyt tanssin parissa vuosikausia. Nyt vain partneri on vaihtunut rautaan ja laitteeseen ;) Teoreettinen puoli on haasteellisinta, mutta koko ajan on päällä tietoa kahmalokaupalla ahmiva moodi - ihan huippua!! Tahtoo lissäää!!






Ja sitähän saa mitä tilaa, nimittäin lissää! Viime perjantaina oli oli Trainer4You:n Kuntosalivalmentajan näyttökoe ja kouluviikonloppu. Aamulla kävin vielä läpi viimeisiä viilauksia puurolautasen äärellä. Hah, sydän hakkas niin ettei taitanut jäädä mittään mieleen...



ÄÄÄÄKKKK!!!!


Evästauolla, vaan ruoka ei uppoa....


Olin aamusta alkaen jännittänyt maha kuralla, mutta itse näyttötilanteessa olo oli yllättävän levollinen. Se "ohjausmoodi" tulee näköjään jostain selkärangasta. Ja niin siinä sitten kävi että kokeesta napsahti täydet pisteet eli viitonen!! Ihan sairaan siisti fiilis - jeeeeee!! Puolet tutkinnosta on suoritettu, jes! Tuskan ja helpotuksen hiki puski päälle ja sain päänsärynkin kaupan tekijäisiksi. Hah, kyllä ihminen on outo kapistus!


Ja taas on ikionnellinen peukku-olo!!! :)


Sitten kohti uusia haasteita eli teoriakokeeseen pänttäämään! 


Näistä kaikki info irti! :)


Kirjoista puheen ollen, tässä on sellainen tietojärkäle joka kuuluu jokaisen kuntosalihajoittelussa jo vähän pidemmälle olevan kirjahyllyyn:



Kirjan voi tilata Fitran verkkokaupasta tästä > 


350-sivuisessa kirjassa on paitsi järisyttävän laaja liikepankki, mutta myös tietoa mm. lihasten toiminnasta, lihaskuntoharjoittelun perusteista, reilu pläjäys treenivinkkejä, infoa ruoan merkityksestä, lisäravinteista ja venyttelystä. Teoria on kerrottu kansantajuisesti eli ei tarvitse olla terveydenhuoltoalan tai ravitsemuksen ammattilainen ymmärtääkseen tekstiä. Melkoinen motivaatiopaketti jokaiselle parempia tuloksia kuntosaliharjoittelulla haluavalle! Suosittelen!



sanoja ei tarvita <3


Olipa kiva käydä kirjoittelemassa kuulumisia teille! Täällä opiskelut jatkuvat, Kuntosalivalmentajan teoriatentti on ensi viikolla ja sen jälkeen... niin, katsotaan! Pieniä suunnitelman poikasia on kehkeytymässä, mutta niistä kerron sitten kun on mustaa valkoisella, jipii! ;)

Muistakaa tavoitella unelmianne ja voikaa hyvin!

Terkuin, Tii <3