1. huhtikuuta 2014

Opiskelen - siis elän!


Otsikko kuvaa ihan täydellisesti tämän hetkisiä fiilareita! Aloitin personal trainer-opinnot Trainer4You:lla Oulussa viime viikonloppuna, tai oikeammin perjantai-lauantaina. Jo heti ensimmäisenä päivänä koin oikean ahaa-elämyksen. Opiskelu tuntui niin omalta jutulta, että! Jihuu!


Tässä tää starttais kohti Limingantullia. Jänskättäis!


Koulutus järjestettiin Kuntokeskus Liikun yhteydessä sijaitsevassa koulutustilassa.


Täällä asuttiin kaks päivää melkein kellon ympäri. Jaksaa, jaksaa!


Meitä oli tosi symppis ja rennon letkeä reilun 10 hengen porukka. Jengi oli pääosin Oulusta ja hieman sen eteläpuolelta, mutta myös pohjoinen Suomi oli edustettuna Kuusamoa ja Leviä myöten! Waudee! Opettajana toimi tsäpäkkä ja napakka fysioterapeutti ja Trainer4You:n kouluttaja Sofia Vesa. Hyvissä käsissä olimme :)



Oppimateriaalit taattua tavaraa


Heti kättelyssä meille lyötiin eteen ihmisen anatomiaa, lihaksia latinaksi, niiden toiminnot ja tehtävät. Tsiisös!! Tahti oli sellainen että ensin kävi pieni pelko pyllyssä etten tule tästä ikinä kuuna päivänä selviämään reputtamatta. Mihin lääkiksen luennolle olin eksynyt! Tulinko sittenkään oikeasta ovesta?? Noo, tavallaan asia oli tuttua tanssinopettajakoulutuksen ajoilta, mutta arvatkaa kahdesti olenko joutunut missään tilanteessa latinaa käyttämään? Opit olivat kadonneet pääkopasta kuin tuhka tuuleen. Ainoa mikä oli tuttu, oli tietysti THE musculus gluteus maximus eli iso persaus eli treenini pääpointti ;) Tänk gaad edes jotain tuttua mihin tarttua!

Mutta kyllä meno siitä sitten tasaantui. Ja koska haastavin asia käsiteltiin ensimmäisenä, sitä ehdittiin kerrataki ;)


Aivoille lepotauko - ruokaa, muovikiposta, tietty!


Anatomian lisäksi koulutuksessa keskityttiin fyysiseen hyvinvointiin eli liikuntaan, ravintoon ja lepoon joista perjantaina käsiteltiin lähinnä liikkumista.

Illalla olin ihan että töttöröö. Miten opiskelu voi olla näin raskasta!! Ei paljon unta tarvinnut huudella.


Toisena koulutuspäivänä kävimme testaa sykealueita.


Edustin toipilas-osastoa joten en asentanut sykemittaria, vaan otin osuuden leppoisasti. Nätisti kävellen. Ja salaa kuvaten, hihii!


Tuonnekko pitäis muka kiivetä... mäkilähtöjä!!!


Propsit kavereille, ei ollu mikään pikkumäki! Lääh.


Reipasta meininkiä!

Lauantaina tuli syventävää asiaa ravitsemuksen- ja lihaskuntoharjoittelun perusteista sekä painavaa sanaa palautumisesta. Liikkuvuusharjoitteisiin venyimme ja paukuimme ihan käytännössäkin. Teki kutaa kun oli ensin istunut ja sitten pääsi vähän suoristelemaan jäseniään. Aah!



Kuvan mies ei (valitettavasti) liity tapaukseen


Itselleni viikonlopun suurin mullistava oppi oli palautumisen merkitys. Siis vaikka kyllä tiedän että joo pitää syödä, joo pitää venytellä ja joo pitää nukkua palautuakseen, MUTTA jos näitä huoltotoimenpiteitä jatkuvasti laiminlyö, kroppa saattaa mennä rikki. Tiedän tavallaan senkin, muttakö. Aina on muttakö. Olen suoraan yhdistänyt ylikunnon liialliseen harjoitteluun, joka on totta, mutta että se johtuu ennemmin kehon huoltamisen vähyydestä kuin suuresta harjoittelumäärästä. Ahaa! Syy ja seuraus. Eli isolla huutomerkillä huomiota treenissä ja elintavoissa nimenomaan elimistöä palauttaviin toimiin

Jotenkin tätä ei ole tullut ajateltua punakynän kanssa, sillä tanssiaikoina oli "pakko"kin venytellä jotta jalka lentää korvaan. Ajatus ei ollut silloin kehonhuollollinen, vaan ennemmin niin että notkeana vitsana tanssi näyttää upeemmalta, ulospäin paremmalta. Hmm... Olen luonnostaan venyväinen joten sama (yli)liikkuvuus on edelleen pysynyt yllä ennen treeniä pienillä lämmittävillä ja avaavilla muutaman sekunnin venytyksillä joten siksikään en ole ajatellut että notkistelu koskisi juuri minua, enhän ole jumissa. Siis mitäää, pitääkö silti venytellä? Kyllä, pitää! Lihaksen harjoittaminen on saman arvoinen huoltavien toimenpiteiden kanssa kehittymisen optimoimiseksi. Ei niin että venyttelen jos jaksan. Tai sitten vasta kun olen jumissa. Että ehkä todella olisi tarpeen lisätä viikkoon se yksi kunnollinen kehon hellimissessio. Eikä vain ehkä, vaan pitää. Piste.


Koulutus päättyi tähän slideen. Mietippä sitä!


Tämä oli personal trainer-koulutusputken ensimmäinen, Hyvinvointivalmentaja-osio. Pieni pintaraapaisu, aivonystyröitä tulevaan herättelevä, informatiivinen ja innostava kokonaisuus. Ja meidän porukka sekä kouluttaja olivat ihan huippuja! Sama intohimo yhdistää! Olin niin oikeassa paikassa! Miten tässä malttaa odottaa seuraavaan viikonloppuun!! Hiphei!


Väsynyt mutta onnellinen opiskelija


Noniin. Nyt sitten kun kerroin teille mihin olen sormeni pistänyt, mitä tapahtui. SIIS. Sähköpostin ja facen kautta tulvi tiedusteluja elämäntaparemontissa alkuun pääsemisessä, ruokavaliovinkkitoiveita, salitreenikyssäreitä ja olikohan vielä jotain muuta. Apua mitä tapahtuu!!!

Siinä niitä suu apposen ammollaan ja kulmakarvat hiusrajaan vedettynä olin tietysti yhtä aikaa imarreltu ja toisaalta tuskastunut, en oikein tiennyt kummin päin yhtäkkiseen sumaan olisi pitänyt suhtautua. Kait se kuitenkin kääntyi tyytyväiseksi hyrinäksi, muttamutta: Muistakaa nyt hyvät rakkauspakkaukset etten ole vielä mikään proo. Opiskelen vasta. Sali- tai ruokavalio-ohjelmia en todellakaan osaa tehdä, enkä tee, vielä. MUTTA, jos tiedostat että vastuu on silti sinulla, jaan enemmän kuin mielelläni pieniä vinks-vinks-vinkkejä perustuen omiin kokemuksiin, sekä alkaneen koulutuksen myötä kokoajan enemmän perustuen myös faktoihin. Täällä on kuulkaa sellainen tiedon imurointi päällänsä että on toisaalta ihan hyvä kun matskua saa välillä päästellä uloskin! Pistetään hyvä kiertämään!


Kun opiskeluun jää koukkuun siitä ei malta päästää irti
edes aamupalapöydässä ;)


Mutta nyt, opiskelut jatkuvat ja toivotan hyvää Aprillipäivää! Tänään ei kannata ihan kaikkea uskoa :) Aurinkoa ja kevättä kohti!!




Terkuin, Tii <3


3 kommenttia:

  1. Kiitos muistutuksesta tuon lihashuollon suhteen. Myönnän, että ei tule venyteltyä ollenkaan niin paljon kuin pitäisi. Kaikista petollisinta on salilla ajatella, että venyttelenpä sitten kotona... not going to happen! :) Salilla olisi kyllä tarjolla venyttelytunteja, ja pitäisi oikeastaan mahduttaa sellainen viikko-ohjelmaan. Saisikohan sitä aikaiseksi??

    Hihii, sulla tulee asiakkaita ikkunoista ja ovista ennen kuin ehdit aloittaakaan :) Mutta sehän vaan kertoo siitä, että selkeästi täällä on paljon tiedonjanoisia ihmisiä! Mielelläni minäkin luen uusimpia vinkkejä ja tiedonjyviä, jos niitä ihan täällä blogissa saakka jaat. Mahtihommalta muutoinkin kuulostaa tuo opiskelusi, tsemppiä siihen ja aurinkoista viikon jatkoa!

    <a href="http://www.sisublogg.blogspot.fi”>sisublogi.blogspot.fi</a>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ollos hyvä vaan, hyvänä hoksautuksena tuli itselleki, vaikka se valmennusohjelmassa lukee, niin kyllä tulee skipattua kun liikkuvuus pysyy yllä ilmankin. (kuuluisia viimeisiä sanoja) Sitäpaitsi treenin jälkeen alkaa palella, on nälkä ja kiire syömään joten lattialla makaaminen ei houkuttele... MUTTA saatiin äärettömän hyvä vinkki jota aion jatkossa toteuttaa. Kun on tehnyt kaikki tietyn lihasryhmän liikkeet esim 3 liikesarjaa rintalihakselle, niin venyttelee ne jo siinä siirtymän aikana eli ennen ku aloittaa seuraavan lihasryhmän rääkin, vaikka jalat. Venytyksen kesto on silloin lyhyt eli 20-30s jolloin lihas palautuu rasituksesta lepopituuteen. Mutta, jos tavoitteena on lisätä liikkuvuutta, silloin venyttelyt tulee tehdä ihan omana harjoituksena, päivänä jolloin ei muutoin treenaa salilla, pitkin venytyksin 30s-useampi minuutti kullekin päälihasryhmälle. Irtoaisko tuolla?

      Voi ihanaa, jos sulla on siellä myös ryhmäliikuntaa, ehottomasti ota joku venyttelytunti ohjelmaan! Sen jälkeen on ihan eri nainen! Mun salilla ei oo, mutta aattelin vähän kurkkailla tarjontaa missä alkaisi käymään. Tietty se olohuonekin käy ympäristönä mutta nyt on sellane olo että haluaa ohjattuja tunteja :)

      Noo, mä uskon että tämä postisuma oli ohimenevää, uutuudenviehätystä tais olla! Kysymykset ovat toki tervetulleita ;) Nautin opiskelusta kun saa vastauksia päässä pörränneisiin kysymyksiin, ettei vaan etene pää pensaassa, vaan oppii perustellusti tietämään miksi treenaa näin, miksi syö noin. Ilman muuta blogilukijat saavat oman siivunsa, miksipä tietoa panttaisin, mutta ei oo silti tarkoitus muuttua tietosanakirjaksi, vaan blogin perusperiaate päiväkirjatyyppisenä säilyy :)

      Nonnin, määpä jään tänne oottelen sun ekan venyttelytunnin kokemuspostausta, vinksvinks :) Auringonsäteitä sullekki!

      Poista
    2. Kiitos huippuvinkistä! Voisin kokeilla tuon toteuttamista jo heti huomisaamuna, kun vuorossa on rinta-olkapäätreeni! Ei tosiaan siinä treenin jälkeen tule varsinkaan aamuisin jäätyä venyttelemään, kun alkaa olla jo kiire suihkuun ja töihin. Kokeilen, josko sujuisi jouhevammin tuolla!

      Ja öö, se venyttelytunnin kokemuspostaus... no lupaan ainakin edetä sen verran, että tutkin aikataulut, että passaisivatko ne viikkorytmeihin ;) Ajatus ainakin itämään, olisi meinaan tooodellllaaaaa tarpeellista.

      Poista