6. helmikuuta 2014

Toivepostaus - Mitä syön?


Moni on kysellyt mitä syön ja minä mielelläni kerron! Vastaus on viivähtänyt, soriiii, mutta nyt kun treenitauon vuoksi vuorokaudessa on mahtavasti lisätunteja, niin tässä se tulee! Helmikuulle pukkaa jo toista tekstiä! Olee! :) Tämä postaus ei sisällä tieteelliseen tutkimukseen pohjautuvaa faktaa (lähdeaineisto), koska en halunnut kirjoittaa liian syvääluotaavaa postausta, vaan pohjautuu omiin ajatuksiin, kokemuksiin ja oppeihin ruoasta ja sen vaikutuksista. Ja sisältää tietysti vastauksen kysymykseen, mitä syön.

Ruokakysymys on pyörinyt viime aikoina erityisen kiivaasti mielessä. Nykyään ei oikein tiedä mitä ja miten pitäisi syödä, sillä ravintosuositukset muuttuvat ja välillä tuntuu, että riippuu vähän minkä koulukunnan kannattajalta kysyy ja toisaalta, kuka on tutkimuksen rahoittaja ja/tai tilaaja. Sekavaa informaatiota meille kansalaisille joka aiheuttaa hämmennystä.

luomumunia <3

Kiinnostuin ruoan merkityksestä odottaessani toista lasta vuonna 2010, sillä tiedostin, että se ruoka mitä nautin, imeytyi sisällä kasvavan pikkuolion ravinnoksi. Tällöin tutustuin tarkemmin mm. lisäaineisiin, käsiteltyyn ruokaan ja keinotekoisiin makeutusaineisiin sekä niiden vaikutuksiin elimistölle. Löydökset tutkimustuloksista olivat pelottavia varsinkin kun tiedosti nauttivansa kyseisiä aineita päivittäin ja isoja määriä. Tuolloin meillä elettiin kiireistä arkea jolloin keittiössä ei pyörähdetty kuin jääkaapin ja mikron välillä, noin karkeasti sanottuna. Suomeksi sanottuna "saarioista saarioisen" perään. Kannatimme valmisruokateollisuutta oikein kunnolla. Ihan järkyttävää. Huhhuh, kun nousee karvat pystöön tuota aikaa muistellessa. Noo, hengissä silti ollaan!


Perusruokakori

Tuli muutos . Mitäs nyt sitten? 

Yleistä 

Syön 5-6 kertaa päivässä. Lepopäivinä tai jos teen aerobisen, syön viisi, salipäivinä kuusi ateriaa.

Jokaisella aterialla on:
- hiilihydraatteja: pastaa/riisiä/perunaa/ruisleipää/kasviksia/hedelmää/marjaa
- proteiinia: kanaa/kalkkunaa/kalaa/munaa/(punaista lihaa syön todella harvoin)
- rasvoja: kookosöljyä/pähkinöitä/siemeniä
- juomana vesi

Valmistan ja syön mahdollisimman puhdasta ruokaa. Jokainen ateria koostuu "oikeasta ruoasta" eli en harrasta patukoita, lisäravinnejuomia, taikajauheita tai puddinkeja. Paitsi treenin jälkeen juon sheikkeristä heraproteiinia, sillä kanapalan kuljettaminen eväänä tekisi kuviosta vähän liian monimutkaista plus kiinteä ruoka ei imeydy nopeasti palautumisen maksimoimiseksi. En kokkaa kastikkeita, levitä margariineja tai käytä kevyttuotteita, paitsi kahviin lirautan rasvatonta maitoa. Mielestäni käsittelemätön perusruoka on parasta polttoainetta ja toisekseen, se on ihan älyttömän hyvän makuista. Käytän paljon mausteita ja opettelen yrttien lisäämistä pöperöihin. Toki on poikkeuksia kuten päivät jotka on fiksusti tunkenut liian täyteen ohjelmaa jolloin kiireen vuoksi tulee oikaistua kokkauksissa sekä matkoilla tien päällä jotta ruokavalion noudattamisesta ei tule liian iso härkänen. Mutta noin niinkuin isossa mittakaavassa. Haluan tietää mitä suuhuni pistän.



Kuvasin muutaman päivän ruoat tähän näin. Koska nyt on ollut päällä treenitauko, hiilareiden määrä kuvissa on puolta pienempi kuin normi aktiivitreenikauteen verrattuna.


Aamupala 

Herään ja juon ison lasillisen vettä. Moottori hyrähtää käyntiin ;) Aamupala on päivän aterioista suurin, vuorokauden tärkein ateria. Puuron joukkoon raejuustoa ja marjoja tai hedelmää. Lisäksi kananmuna ja tuoremehua. Kiireaamuna korvaan puuron täysjyvämuroilla, mutta silloin pitää olla todellatodella hätä, sillä puuro on ylivoimaista herkkuani jota en ihan hepposin perustein jätä välistä.

Hah, huomaan että ruudulla annokset näyttävät kärpäsen kokoisilta, ruokaa on oikeasti PALJON :)







Lounas 

Treenivapaan päivän lounaaksi viipale ruisleipää, juustoa, leikkelettä, viili, pähkinöitä ja tomaattia. Viitseliäs asettelisi kuorrutteet leivän päälle kauniisti, mutta minä mussutan yleensä ne tuollaisinaan. Myöhemmin alla salipäivän lounas.





Välipala 

Ruisleipää johon sipaisu kookosöljyä, maustamatonta jugurttia, raejuustoa, pähkinöitä ja banaani. Saattoi olla että leikkasin kurkusta siivun ja narskuttelin sen erikseen kun ei ole kuvaan saakka päässyt ;)




Tässä myös välipala, hieman varioiden.


Päivällinen 

Riisiä, pastaa tai nopean kokkaajan ratkaisu: riisikakut. Proteiininä kanaa tai kalaa tai niinkuin tässä alla pikasovellus leikkelettä + munanvalkuaisia. Ja puolet lautasesta salaattia. Jos on salipäivä, menee lounaalla toinen tällainen annos.








Iltapala 

Rahkaa, jonka joukkoon hedelmää tai marjaa. Kuvassa ananaksen vuoro, mutta lisukkeena voisi yhtä hyvin olla omenaa tai kesällä mansikoita. Aah! Siihen lisukkeeksi ripaus mysliä. Hyvää! Jos en päivällä ole syönyt lounaalla/illallisella munaa, iltapalaksi voi pyöräyttää vaikka sienisipulikinkkumunakkaan.





Muuta 

Juon vähintään 1,5 litraa vettä päivässä. Iho pysyy kimmoisana ja kuona-aineet liikenteessä. Aiemmassa postauksessa mainitsin tuosta tavasta täyttää vesipullo pöydälle, ja edelleen käytän tapaa jotta vesi tulee varmasti juotua. Suosittelen, jos hoksaat juovasi liian vähän. Tämä toimii :)



Ruoanlaitossa ja leivän päällä käytän kookosöljyä. Pehmeä maku, helppo kuljettaa mukana eikä rätise ja räisky pannulla. Suolaa sirottelen reippaasti, koska en sitä muuten ruoasta saa (paitsi leikkeleistä). Ostan ison pussin merisuolaa ja siitä annostelut myllyyn. Ruususuola on uusi tuttavuus ja sillä saa kivan vivahteen vaikkapa kananmunan päälle.



Kookosöljyn lisäksi rasvanlähteenä ovat pähkinät ja siemenet.



Juon 3-4 kuppia kahvia päivässä. Kahvilaatuja vaihdellen :)


Kahvikupin ohessa voi kurkata lehtitarjoukset >

Aamulla C-vitamiini, omega3, vihreä tee.
Päivällä monivitamiini ja illalla kalkki.

Syönkö herkkuja? 

Syksyllä 2012 eli elämäntapamuutoksen alussa suhtauduin herkutteluihin totaalikieltäytymisenä, sillä olin erittäin pahasti koukussa sokeriin. En siis vain karkkiin, vaan koska silloiset ruokailuni pohjasivat lähestulkoon täysin eineksiin, ja eineksissä sokeria/makeutusaineita/maunparantajia on yllättävän paljon, elimistö oli tottunut jatkuvaan makeaan ja se vaati huumetta kokoajan lisää. Plus, koska halusin ylimääräisestä painosta eroon, elämäntapoja oli muutettava. Koin että oli kieltäydyttävä kokonaan jotta kierteestä pääsisi irti. Minulle se sopi paremmin kuin hyvin.


totaalikieltäytyjän leffaeväs vs. tyttären makuunituliaiset

Elimistö oppii yllättävän nopeasti uuden talon tavoille. Ja, kun päättää, ettei entiseen ole enää paluuta, mielen voima on ihan valtava! Nyt, kun en enää tuijota vaakaa, vaan mittarit ovat aivan muualla, syön jotain pientä nannaa kerran-pari viikossa. Jos vaikka käy vieraita, herkuttelen kotipullalla tai jos kahvittelen kaverin kanssa, saatan mussuttaa pari palaa suklaata. Tai, jos tiedän että viikonloppuna on tulossa juhlia, vedän viikon tiukkaa linjaa ja sitten yhtenä päivänä otan iisimmin. Eli maalaisjärki kädessä nautiskellen.




"Tällä tavalla" syöminen on minulle ihan normaalia, eikä tässä ole mitään ns. fitnesstä tai sen ihmeellisempää. Se on elämäntapa ihan niin kuin jollekin voi olla tupakanpoltto. Ehkä vähän huono vertaus, mutta you get the point. Puolitoistavuotta opettaa mitä ruokavalion totaalinen muutos tekee paitsi ulkonäölle, mutta ennen kaikkea sisäiselle minälle. Keskittymiskyky paranee, unen laatu paranee, turvotus, ruoansulatusongelmat ovat poissa, hampaat voivat hyvin (olen aina kärsinyt hammaskivestä) olen energisempi, iloisempi, uskon huomiseen, On ihan älyttömän hyvä olo!! 

Jos jotain olen oppinut, on se, että ruokavaliolla oikeasti on merkitystä. Muscels are made in kitchen ;) Vaikka kävisit joka ilta pumpissa ja lenkillä ja kahvakuulailisit päälle mutta jos ruokahommat on pyllyllään, tulokset junnaavat.

Näin pääset alkuun:
- aseta konkreettinen tavoite
- tee päätös ja pysy päätöksessä
- juo paljon vettä, vähintään 1-1,5 litraa päivässä
- syö 5-6 ateriaa, älä napostele
- jokaisella aterialla hiilareita, proteiinia ja rasvoja
- vältä valkoista jauhoa, eineksiä, käsiteltyjä- ja sokeripitoisia ruokia/juomia
- liiku, ei väliä miten, kunhan liikut
- tavoittele hyvää fiilistä!

Tämä on just kaiken sen arvoista! 

Hah, piti kirjoittaa muutama rivi ja lisätä ruokakuvat, mutta tämä vähän lipsahti ;) Mutta teki hyvää itselleki vähän pohtia mitä syö kun nuo ruokailut menevät jo niin rutiinilla :) Mitä ajatuksia tästä heräsi? Saa laittaa kyssäreitä!! Seuraavaksi on luvassa pieni bloggaustauko, sillä alan valmistella tulevaa ulkomaanmatkaamme ja hoidettavana on satamiljoonaa asiaa ennen sitä, mm. uusia passi (miksi sitä ei voi koskaan hoitaa ajoissa...) Aktiivipostauskenttänä toimivat sillä aikaa facebookin BakaraBlogi ja instassa @bakarablogi  Nähdään siellä - jee!! :)

Terkuin, Tii <3

2 kommenttia:

  1. Ehdottomasti hyviä pointteja! Itse koitan parhaillaan vähentää eineksiä...kiire toimii tällä hetkellä vielä liian hyvänä tekosyynä, mutta kyllä se tästä :) Ihanaa reissua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Kitty ja kiitos kommentistasi! :) Kiire on tuttu kuvio, mutta jos viitsii tehdä ruoka-annoksia sarjatyönä pakkaseen, nii ei tuu häslingin keskellä paniikkia. Pakkasesta tosi näppärä napata aamulla mukaan laukkuun tai sulattaa illalla :)

      Poista