28. lokakuuta 2013

Sallitut herkkuni ;)


Vielä vähän reilu vuosi sitten vedin niin hyvään kuin huonoonkin oloon pitsaa, herkuttelin sipsein, karkein, juustoin ja kurlasin nämä viinillä alas. Kunpa määrät olisivat olleet kohtuullisia, mutta sana kohtuus on hepreaa eikä sitä tunneta tässä taloudessa. Se on kaikki tai ei mitään mentaliteetti joka rules! Ahmimiskohtauksen jälkeen olikin tosi hehkeä olo... Nooot!

Kuvan lähde > 

Nyt ruokavalion runko koostuu terveellisistä aineksista. Valkoinen jauho (vehnä), sokerit (karkki ja alkoholi) sekä rasvat (teolliset valmisteet, sipsit, ranskalaiset...) on karsittu pois. 


Kuulostaako kuolettavan tylsältä? Osa siellä varmaan nyökkää. Näin minäkin ajattelin ennen elämäntapamuutosta - miten ihminen muka voi elää ilman ns. herkkuja? Kohtuu helposti, kun tapaan tottuu. Ja kun huomaa elimistön voivan paremmin, ruoansulatuksen toimivan, mielen virkistyneen ja reipastuneen, ei edes halua palata vanhoihin tottumuksiin, sillä ruokavalioremontti vaikuttaa edellä mainittujen lisäksi automaattisesti myös ulkoisiin tekijöihin, vaikka ei edes harrastaisi liikuntaa.

Ei karkkia, suklaata, sipsejä. No mitä sitten?

Nro 1: KOOKOSÖLJY.

Aah, voisin kylpeä siinä! Käytän kookosöljyä ruoanlaitoissa, esim kana maistuu aivan kertakaikkisen taivaalliseslta. Kookosöljy ei roisku ja rätise pannulla, joten lieden ympäristö pysyy puhtaana. Öljy on kiinteää ja säilyy huoneenlämmössä, joten on matkoilla aivan verraton, kun ei ole pelkoa että tuote löytyy jostain kassin pohjalle valuneena tai härskiintyneenä. Lisäksi tuote löytyy kätsysti marketin hyllystä eli sitä ei tarvitse lähteä metsästämään erikoiskaupasta.



Olen tehnyt voista, kookosöljystä ja vedestä sekoituksen = suurta herkkulevitettä, ilman lisäaineita.

Kokeile:
0,5 dl kookosöljyä
50g voita
0,5 dl vettä
Sekoita tahnaksi, rasiaan jääkaappiin kovettumaan ja siitä leivän päälle. Säilyy noin kuukauden.

Suosittelen kokeilemaan!

Kookosta sisäisesti JA ulkoisesti. Ihoöljy pitää ihon silkkisen pehmeänä, on riittoisaa ja tuoksuu namnam nannalle. Imeytyy hyvin. Soveltuu myös kasvoille ja hiuksille. Sinä, joka kyselit mitä käytän, tätä se on :)


...ja se löytyy body shopista

Nro 2: SUOLA. 

On tullut huomattua, kun lisäaineet ja keinotekoisesti valmistetut einekset, joihin on lisätty suolaa, ovat jääneet ruokavaliosta pois, tuntuu että suolaa saa olla lisäämässä joka pöperöön. Eikä haittaa! Huomaan heti jos kropassa on vajetta, alkaa ohimossa tuijata päänsäryn oireita ja meinaan väsähtää. Suolaa ruisleivän päälle, suolaa raejuustoon, suolaa ripotellen salaatin joukkoon jne... tyrkkään sitä ihan kaikkiin eväisiin.



Käytän merisuolaa, sitä rakeista jota myydään isoissa pusseissa ja jota sirotellaan runsaasti esim kalan päälle. Kaato myllyyn ja rousk-rousk - puhdasta luonnontuotetta! Normaali pöytäsuola, pan-suola, mitä näitä nyt on, yäkkejä, sisältävät mm. paakkuuntumisenestoainetta ja ovat teollisuuden sivutuotteita - kitkerän makueron merisuolaan maistaa heti. Seuraavaksi aion kokeilla sormisuolaa!

Rousk-rousk

Nro 3: KAHVI.

Jota uppoaa 4-5 kuppia päivässä. Tykkään maistella eri laatuja. Makuaisti on kehittynyt, muuttunut ja herkistynyt. Maistan mm. milloin on aika pestä kahvinkeitin :) Nyt kierrossa puhtaasti mainonnan keinoihin perustuva valinta. Halusin todeta pitääkö pussukan lupaus paikkaansa. Ehkä ;)

Olen valmis!


Aikaisen linnun kahvi

hemmottelukahvi numero yksi!

Nro 4: MAITOVAAHTO

Ei ollut vara ostaa oikeaa lattekonetta (395e), niin turvauduin huokeampaan, 9,95e maksavaan patterikäyttöiseen pikkuvispilään. Desi lämmintä rasvatonta maito mukiin, laite surraamaan 20 sekunniksi, paksu kuohkea maitovaahto kaadetaan tuoreen kahvin päälle ja tsädääm Cafe au Lait a`la kotitekoinen on valmis! Juo ja nauti - toimii! Tällä saa kahviin ripauksen juhlan tuntua.






Nro 5: PALAUTUSJUOMA

Self:in heraproteiini, makuna suklaa. NAAAM. Piilosyy käydä salilla kun saa nauttia makeaa "kaakaota" treenin jälkeen ;) Tiesitkö muuten, että laadukkaan palautusjuoman tunnistaa siitä, että se 1) ei vaahtoa 2) sekoituu veteen muutamalla ravistuksella. Minä en tiennyt, mutta nyt pari tuotetta kokeilleena, tiedän.



muiskis

Nro 6: AAMUPUURO

Keitän puuron aina kun mahdollista. Pehmeää ja vatsaa hellivää. Kyytipojaksi raejuustoa. Arjen tuiskinnassa kaurapuuroa, joskus pitkään haudutettua riisipuuroa. Sanoja ei tarvita :) Silmät kiinni ja nauti :)






Nro 7: LORNA JANE

Pohjalla herkuista herkuin, joka toki ei ole sisäisesti nautittavaa, vaikka syötävän hyvännäköinen onkin. Olen aivan lääpällään Lorna Jane asuihin. Sportti- ja vapaa-ajan vaatteet ovat hengittäviä, käytössä kestäviä eikä kyykätessä alushousujen väri pilkota läpi - mitä muuta asulta voisi toivoa! Sitäpaitsi jokaisella naisella on oikeus näyttää hemaisevan upealta, myös treenatessaan!

Kuvan lähde > 

Huomenna tiistaina 29.10. klo 16-20 näitä värikkäitä valopilkkuja on mahdollista hypistellä Kuntokeskus Liikussa. Samalla pääset treenaan salille maksutta. Olen pop up-shopissa paikalla yhdessä Asta Laurilan, maahantuojan kanssa. Liity mukaan Lorna Jane Goes Oulu - facebook tapahtumaan TÄSTÄ. Näenhän sinutkin siellä! :)




Muista helliä itseäsi niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Pienillä arkisilla valinnoilla on suuri merkitys. Hyväntuulista viikkoa ruudun toiselle puolelle :)

Terkuin, Tii <3

12 kommenttia:

  1. Tulipa tarpeeseen tämä sinun kirjoitus :) Olen vasta alkaja tässä uudessa elämän muutos-projektissa, ja äärimmäinen sokeri addikti. Juurikin pyöri päässäni kaiken maailman syyt, miksi juuri tänään saisin herkutella...kunnes luin tämän! Herkutella voi NIIN monella muullakin tapaa, kuin vetää sikamegaähkyt sairaasta määrästä karkkia :) Kiitos!!

    Maarit

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anonyymi. Ai kun on hienoa kuulla että postaus helpottaa tuskaasi!! Kiitos kun kerroit, tuli hyvä mieli kun tästä selvästikin oli apua. Niin, herkkuja on monenmoisia! TIEDÄN miten hemmetin vaikeaa totutusta kieltäytyminen on alkutaipaleella. Mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä tekee mieli! Ja sitten kroppa menee shokkiin kun se ei saakaan päivittäistä annosta. Älä anna periksi kun olet päässyt jo vauhtiin. Onkos sulla joku kiva välitavoite jolla voit palkita itsesi tiukkana pysymisestä? Tsemppiä!! :)

      Poista
    2. Itseasiassa joo...kauan olen miettinyt PT:n hankkimista, ja nyt sen tein :D Uskaltauduin ja rohkaistuin ajatukseen ja siitä se sitten lähti :)
      Ensi viikolla se alkaa ja innolla odotan!
      En ole aikuis iällä ollut millään tavalla liikunnallinen, ja kun vihdoin .4kk sitten löysin tieni salille, innostuin täysin! Vielä kun tän ruokapuolen saisin kuntoon..siinäpä sitä haastetta kerrakseen :/

      Maarit

      Poista
    3. Mielettömän hienoa kuulla! Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!
      Kuule, mullakin vei aikansa ennen kuin tajusin (tietysti kantapään kautta) että pelkällä hullulla treenillä, jumpalla ja lenkkipolulla ei synny tuloksia. Kun panostaa ruokaan, tulokset ovat huimaavia! Ruokavalio on paras satsaus minkä voit itsellesi tehdä :) Hyvä Sinä!

      Poista
  2. Suolasta kysyisin sen verran, että miten huolehdit jodin saannista? Olen ymmärtänyt, että sitä ei ole esim. tuossa merisuolassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anonyymi, kiitos kyssäristä! :) Syön monipuolisesti. Jodia on maito- ja viljatuotteissa sekä lihassa.

      Poista
  3. Kookosrasvaa kannattaa käyttää vain ulkoisesti (tai maltillisesti), se on nimittäin kovaa rasvaa kuten voikin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anonyymi, kookosrasva kuuluu ruokavalioon myös sisäisesti, käytän päivittäin, määrät liikkuu n. 2 rkl tienoilla eli maltilla mennään :)

      Poista
  4. Hei! Mitä heraproteiinia käytät? Ja käytätkö muita lisäravinteita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Morjens Anonyymi, käytän SELFin Wheytä, makuna suklaa. Muut bcaa, vihreä tee, omega, c-vitamiini, kalkki ja monivitamiini.

      Poista
  5. Sanoit, että et syö ranskalaisia tai sipsejä, mutta syöt kookosöljyä. En ymmärrä logiikkaasi.

    Esimerkiksi Oolannin ranskalaiset sisältävät 6% prosenttia rasvaa, rypsiöljyä. Hesen ranskikset sisältävät ~15% rasvaa, rypsiöljyä sekin. Taffelin Kartanon perunalastut on tehty auringonkukkaöljystä.

    Rypsiöljyssä on 6% tyydyttynyttä rasvaa. Auringonkukkaöljy sisältää 11% tyydyttynyttä rasvaa. Kookosöljy sisältää 93% tyydyttynyttä rasvaa.

    Hyvän palautusjuoman kriteereitäkin jäin aprikoimaan. Ilmeisesti erään Oulun Ruskossa päämajaansa pitävän yrityksen tuottama palautusjuoma on sitten huonoa, koska se vaahtoaa aivan älyttömästi, vaikka a) se sisältää markkinoiden ylivoimaisesti paraslaatuisinta proteiinia b) se sisältää erittäin laadukasta hiilihydraattia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Olli ja kiitos viestistäsi. Pahoittelen kun vastaus on viivähtänyt, tämä on jotenkin vilahtanut ohi. Nyt täytyy heti alkuun sanoa, että tuon edeltävän postauksen julkaisusta on kulunut aikaa ja tämä syntyvä teksti saattaa olla osin sen kanssa ristiriidassa, mutta en lähde nyt tutkimaan asiaa sen tarkemmin. Mutta asiaan! Käytän kookosöljyä ensinnäkin, koska se on kasvisöljy eli terveellinen, luontoystävällinen, monikäyttöinen tuote ja toisekseen se on hyvän makuista. Rypsi- ja auringonkukkaöljyn maku tökkii eikä mene alas. Mikä tahansa öljy, jota lotrataan puoli purkkia päivässä on epäterveellistä, itse käytän kookosöljyä päivittäin max 2 rkl joten lienee selvää että kookosöljyn tyydyttyneen rasvan osuudella ei ole kokonaiskuvan kannalta yhtään mitään merkitystä. Sanoi THL asiasta mitä vaan :) Loput päivän rasvat otan pähkinöistä ja siemenistä sekä kananmunasta/lihasta yms. En ehkä ymmärtänyt täysin miten ranskikset ja perunalastut liittyivät viestisi pointtiin, lienet kuitenkin hoksannut etten syö noita tuotteita arkisin eli ne eivät kuulu perusruokavaliooni, olipa rasvakertoimet mitä tahansa, sillä haluan syödä tuoretta ruokaa jossa on vitamiinit tallella, plus myös maku ratkaisee! Aidot maalaisranskalaiset ovat asia erikseen jotka saattavat kuulua lautaselle ravintolassa syödessäni. Plus samaan hengenvetoon sanon että saatan joskus napostella sipsejä, esim kartanon perunalastuja, mutta viikottaiseen säännölliseen ruokavalioon ne eivät kuulu. Hesen tuotteiden maku on jotain niin jäätävän keinotekoista että huhhuijjaa, eikä sitä tarvitse ihmetellä kun tutustuu tarkemmin tuoteselosteeseen. En käytä. En ota kantaa palautusjuoma-asiaan koska tuollaisesta tuotteesta ei ole kokemusta, käytän palkkaria jossa on vain protskua. Hiilarit otan banaanista. Käyttämäni tuote ei vaahtoa jolloin koko blenderimatsku tyhjenee suuhun jolloin mitään mene hukkaan. Toivottavasti tämä selvensi logiikkaani. Treeni-intoa sinulle! :)

      Poista