8. syyskuuta 2013

Näin treenaan


Sain toiveen viiden mamilta, (kiitos!) kirjottaa treeneistäni. Ihan huippua kun laitatte viestiä mistä haluaisitte tietää lisää, sillä postailen paitsi päänuppini tyhjentämiseksi, mutta tietysti myös teitä erittäin tärkeitä lukijoita varten. Saa toivoa ja kysyä, niin vastaan :)

Kun elämäntavasta on nyt kadonnut se suhteen ensihuuma, on tästä kaikesta tullut osa normaalia arkea. En tarkoita, että elo olisi tasaisen tappavaa pakertamista, vaan treeniin suhtautuu nyt vakavemmin kun on ymmärtänyt, että KYLLÄ, tulokset vaativat töitä isolla T:llä ja että EI, tulokset eivät synny yhdessä yössä. Ensin olin se pillastunut varsa kesälaitumella kaiken ollessa niin ihmeellistä ja ihanaa ja halusin kaikki mulle nopeasti heti nyt. Nythän tämä vasta ihanaa onkin, mutta ei enää niin ihmeellistä, sillä treeni kuuluu arkeen siinä missä pyykit ja tiskitkin. Peruskauraa. Ja auta armias jos joku päivä treenit jää välistä, silloin on piru irti!

Sovituskopissa tui-tui :)

Ensimmäiset 8 viikkoa treenasin ja rehkin rasvaa polttavalla ohjelmalla. Suurin osa liikkeistä suoritettiin vapailla painoilla, koko kehoa monipuolisesti kuormittaen. Sarjat olivat pitkiä, 15-20 toistoa, ja sarjojen välissä olevat palautusajat olivat lyhyet, jolloin syke pysyi kokoajan koholla ja hiki roiskui. Treenin kesto oli lähes kaksi tuntia, neljä kertaa viikossa. Noiden viikkojen aikana saatiin kehosta raivattua yksi kilo rasvaa, jonka tilalle plopsahti puoli kiloa lihasta. Postaus kehonkoostumusmittauksesta. Hyvä fiilis, jes.

Sitten hypättiinkin ihan uusiin sfääreihin. Aloin treenata KOVAA ja sain lautaselle lisää ruokaa eli polttoainetta. (Heh, olin jo luullut treenaavani kovaa ja syöväni paljon...)

Alkulämmittely 

Jokainen treeni Liikussa alkaa 10 minuutin aerobisella siten, että syke on sopivasti koholla. Polkupyörää, soutulaitetta, juoksumattoa, crosstraineria, mitä milloinkin.

Asennemuutos: Aiemmin suoritin lämmittelyt koska oli pakko (kun ohjeessa luki niin) ja saatoin jopa luistaa annetusta ajasta. Miksi? No, koska oli kiire tai en pitänyt lämmittelyä tärkeänä tai jotain muuta typerää tekopeliselitystä... Nyt keskityn ensiminuutista viimeiseen sekuntiin ja pidän huolta että ajatus on kokoajan erityisesti lämmitettävässä lihaksessa, jotta se on vastaanottavainen seuraavan tunnin ajan.

Uudet pöksyt jalassa ja treeni kulkee siksi. Woop-woop, ei tunnu missää!

Alkuvenyttely 

Lämmittelyn jälkeen venyttelen suurimmat lihasryhmät, noin 10 sekunnin avaavin venytyksin. Teen myös runsaasti vartalon kiertoja rangan liikkuvuuden lisäämiseksi. Nämä olen aiemmin skipannut, mutta otettuani venytykset mukaan säännölliseksi osaksi treeniä, en ole enää niin jumissa ja palaudun nopeammin.

Lämmittelyjen ja venytysten aikana lataan kehooni sisäisen Beast Moden. Asenteen, joka ratkaisee.





Saliohjelmat 

Viisijakoinen ohjelma, jolla olen treenannut nyt 4 viikkoa, tähtää lihaskasvuun. Käyn salilla siis viisi kertaa viikossa.

Jako:

- olkavarret + ojentajat
- rinta + hauis
- etureiskat, bakarat + pohkeet
- selkä + suoravatsa
- takareiskat + vinovatsa

Jokaista lihasryhmää kohden on 3-4 eri liikettä. Kaikissa kolme sarjaa, kussakin 8-10 toistoa. Suurin osa vapailla painoilla ja tangoilla, onneksi, sillä inhoan mekaanisia laitteita. Painot määrittelen itse. Tietty niin isot kuin mahdollista. Sarjojen välillä palautus 90 sekuntia. Treenin kokonaiskesto on lihasryhmästä riippuen 1h15min-1h50min.

Asennemuutos: Aiemmin koko salityöskentely ja -kulttuuri oli minulle uutta, joten olin tietysti kiinnostunut miten ja millä painoilla muut treenasivat, näkyikö tuttuja, mitä muilla oli päällä, miltä miesten peput näyttivät salihousuissa (ups, rakas mieheni, se perimmäinen syy salillakäyntiin tuli paljastettua). Nyt kaikki häiriötekijät on karsittu pois. En pälyile. Jätin jopa sykemittarin matkasta, koska huomasin palautusajassa kyylääväni kelloa enkä keskittynyt lihaksen palautumiseen. Olen opetellut kuuntelemaan kehoa... Ajattelen työstettävää lihasta. Jokainen toisto tuntuu jo heti ensimmäisestä vedosta lähtien, ja 5 viimeistä menee hampaat irvessä täristen. Naama on punainen, puhkun ja puhisen, saatana. Keskityn. Keskityn. Keskityn. Verkkokalvoille piirtyy jalkapäivänä ne täydelliset bakarat ja reidet joita kohti tähtään joka-ainoalla toistolla, vaikka polttaa ihan perkeleesti. Ihan sama. Ilman pain in the ass ei synny tuloksia. Viimeinen toisto niin ettei sen jälkeen menisi enää yhtään. Olen myös tarkka puhtaista suorituksista eli jos huomaan että tälläkertaa tuli yliarvioitua voimataso, vähennän painoja. Menee sitten seuraavalla kerralla. Rakastan haastaa kroppaa ja sitä se todella tämän villityksen myötä saa.

Nappiin meni!


Salilla en ole se maailman sosiaalisin ihminen. Saatan vaikuttaa tuimalta, mutta siis keskityn, en ole vihainen :) Moikkaan kyllä tuttuja, minua saa moikata ja vaihdan mieluusti sarjojen välillä muutaman sanasen. Minulta ette tule saamaan tilannekuvia salilta, koska - pitääkö toistaa - keskityn treeniin enkä epäolennaisiin teknisiin vempaimiin. Minulla on muuten tulossa kuvaussessio Juhan kanssa, kunhan saan postitse uudet upeat treenivaatteet uudelta yhteistyökumppanilta. Se on toki lavastettu salitilanne :) Niitä odotellessa!

Salin jälkeen on voittajafiilis! Toki tutisee ja täräjää, mutta kuuluu asiaan!

Esittelyssä uusi casallin toppi ja vähitellen levenevä selkä sekä kehittyvät olkavarret. Jee :)


Loppuvenyttelyt 

Venyttelyt suoritan kotona, illalla. Kuulit oikein! Ihan itsekin ihmettelen. Noooo, pitihän minun olla pari viikkoa ihan kantturassa, kunnes tajusin että hei joo kannattaisiko tehdä asialle jotain. Ettei vain venyttelyt olisi jääneet välistä?? Kieltäydyn menemästä sohvalle ja asettumasta mukavaan asentoon miehen kainaloon. Koska siihen jäisin. Josta saan toki kuulla. Suihkun kautta lattialle ja venyttelyt käyntiin pam. Ne tulee tehtyä näpsäkästi siinä kymppiuutisten ohessa jonka jälkeen olen ihan valmis vällyihin. Haaveissa on, että päivänä jolloin en käy salilla, tekisin superpitkät notkistavat venytykset, mutta sinne asti en ole vielä päässyt.


Treeni menee perille ja voimatasot kasvavat. Ohjelma pidetään samana ainakin vielä kuukauden ajan, kunnes käyn koutsin luona näytillä ja hän määrittää tarvitseeko ohjelmaa päivittää eli tarttuuko lihas tyttöön vai kuvittelenko vain. Lokakuussa on luvassa myös kehonkoostumusmittausta kera Samin.

Tällaista settiä tällä hetkellä, miltäs kuulostaa? Ja haa, onko siellä beast modella treenaavia naisia? (sori miehet) Ujostuttaako ähkiä vai annatko mennä kanssatreenareista välittämättä? ;)

Sunnuntaiehtooterkuin, Tii <3

1 kommentti:

  1. Treeniohjelmaa päivitetty!
    http://bakarablogi.blogspot.fi/2013/09/nain-treenaan-edit.html#links

    VastaaPoista