18. elokuuta 2013

Mitä Bikini Fitness on?


Kristiina toivoi postausta kansantajuisella kielellä Bikini Fitneksestä. Kiitos juttuvinkistä! Tässä se tulee!

Olin eilen seuraamassa ja kannustamassa minulle ensimmäisiä body- ja bikinifitness-karsintakilpailuja Oulun Madetojansalissa. Wau, mitä miehiä ja naisia ja minkä huikean työn jokainen oli tehnyt!

En todellakaan ole, enkä edes yritä olla asiantuntija, mutta kerron lajista sillä tuntemuksella ja tietämyksellä joka on muodostunut oman 10 viikon kokemuksen, valmennuskeskusteluiden, taustatyön ja eilisen karsintakisan perusteella.

Mitä Bikini Fitness on? 

Urheilulaji isolla U:lla. Lajissa menestyminen vaatii ehdotonta sataprosenttista valmennussuunnitelman noudattamista, sitoutumista, tinkimätöntä asennetta ja ennen kaikkea se on elämäntapa 24/7, josta pitää tykätä. Bikini Fitness ei ole laihdutuskilpailu, vaan vartalossa pitää olla muotoa ja lihasta.

Arvosteluperusteet?  

"Kilpailu on tarkoitettu itseään kunnossa pitäville naisille, joilla on terveelliset elämäntavat. Kilpailijoilla ei saa olla lihaserottuvuutta, mutta kehon pitää olla urheilullisen ja terveen näköinen. Ylä- ja alakehon pitää olla oikeassa suhteessa toisiinsa nähden ja arvostelussa otetaan huomioon myös kasvot ja hiukset."

Terveen näköinen kroppa? 

Kristiina kysyi blogipostausta toivoessaan, mitä "terveen näköinen" kroppa tarkoittaa. Koska kyseessä on arvostelulaji, eikä vaikkapa pituushyppykilpailu, jossa paras suoritus on helposti mitattavissa, on tuota kriteeriä haastava määritellä pilkulleen. Tuomarit ovat kukin yksilöitä, jolloin kunkin mieltymykset ratkaisevat.

Haettava sporttisuus avautuu parhaiten kuvilla. Tässä kaksi suosikkiani, jotka ovat kumpikin maailman kärkeä. Kaksi niin erilaista naista, mutta kumpikin aivan huikean upeaa esikuvaa:)

Ensimmmäisenä IFBB Bikini Pro Nathalia Melo:


Kuvan lähde > 

Nathalia Melo kisakunnossa. Kuvan lähde > 

Ja toisena IFBB Bikini Pro Nicole Nagrani:


Nicole Nagrani. Kuvan lähde > 

Nicole Nagrani kisakunnossa. Kuvan lähde > 

Menestyville Bikini Fitness -kilpailijoille yhteistä:

- Selkeästi erottuvat, lihaksikkaat pakarat ja reidet
- Siron kapea uuma
- Leveähkö hartialinja
= Naisellinen tiimalasivartalo


Terveellä kropalla haetaan siis sopivan lihaksikasta vartaloa. Laji ei missään nimessä ole laihdutuskilpailu esim siten, että kylkiluut törröttävät ja pepa heiluu lihaksettomuuttaan. Toisaalta, mikäli Bikini fitness -kilpailijalla on liikaa muskuloita tai on liian tiukka (alhainen rasvaprosentti), kilpailussa sakotetaan siitä.

Katso alta esimerkki Body Fitness-kisaajasta, jolta sen sijaan haetaan muskelia ja lihaserottuvuutta. Tällainen kroppa syntyy huomattavasti pidemmällä treenitaustalla, erityyppisellä treeniohjelmalla sekä tiukemmalla dieetillä. Tässä kuvassa huikea Kati Alander:

 Kuvan lähde > 


(Näin Katin livenä Oulun kisoissa. Wau, siinä hiljeni koko Madetojan salin aula, kun rouva itsevarmuus, karisma ja kokemus saapui kisapaikalle. Ei voinut kuin ihailla! :D)


Bikini fitness -alkukilpailun ja finaalin arviointi 

Tuomarit vertailevat kilpailijoita seuraavin kriteerein:
1) Kehon tasapainoisuus ja muoto
2) Kehon kokonaisvaikutelma, jossa otetaan huomioon:
- Ihon sävy/rusketus
- Ryhti
- Yleisvaikutelma


Alkukilpailussa kilpailijat pyydetään lavalle vertailuun viiden ryhmissä. Kilpailijat tekevät lavalla neljäsosakäännökset edestä, sivuilta ja takaa. Kuusi parasta pääsee finaaliin. Finaalissa kilpailijat tulevat lavalle yksitellen ja tekevät t-kävelyn. Finaalissa arvioidaan alkukilpailukriteerien lisäksi t-kävely ja kävelyssä esiintyminen.

T-kävely 

Jotta esiintyminen on luontevaa, korkokengissä kävelyä, poseeraamista ja koreografiaa pitää harjoitella paljon. Tässä esimerkki finaalin t-kävelystä a`la IFBB Bikini Pro Anna Virmajoki: https://www.youtube.com/watch?v=Ot2f9S67RPg Antaa videon puhua.

Lavaesiintyminen kestää kullakin kilpailijalla kaikenkaikkiaan 10-30 minuuttia, riippuen pääseekö alkukilpailusta finaaliin. Eli, alle tehdään vuosien työ ja hetki parrasvaloissa kestää vain hetken. Lavalla täytyy olla tikissä, jotta erottuu edukseen muista kilpailjoista. Lisäksi, esiintymisessä on tärkeää kantaa itsensä ylväässä ryhdissä hymyillen, liikkua varmasti ja reippaasti, eikä pieni pilke silmäkulmassa haittaa. Se, kellä on päivän paras kunto ja esiintyminen sujuu nappiin, on voittaja.

Kisa-asu, hiuslisäkkeet, silikonit?  

Kisa-asu on pikkiriikkiset bikinit, joissa on runsaasti bling blingiä, korkokengät sekä asusteina näyttävät korva- ja rannekorut.

Kuvan lähde > 

Iho maalataan ruskeaksi, koska tummemmalla pohjalla lihakset erottuvat paremmin. Kisalavan valot ovat armottomat. Juuri livenä vierestä kävellyt, lähes mustaksi maalattu kilpailija, näyttää lavalla keveästi päivittyneeltä.

Hiukset ovat yksi arvioinnin kohde. Pitkät hiukset ovat naiselliset, mutta kilpailijoilla nähdään myös särmäkästä lyhyttä mallia, mikäli se sopii urheilijan persoonaan. Jos omassa hiuksessa ei ole toivottua pituutta, käytetään hiuslisäkettä.

Kisadieetin aikana, joka kestää noin 4-5 kuukautta, kropasta imetään rasvat vähiin, jotta rakennettujen lihasten muoto saadaan paremmin esille. Rintojen ollessa rasvakudosta, ne kutistuvat. Bikini fitneksessä arvostellaan kilpailijan kokonaisuus, jossa kurvikkuus on toivottua, jolloin implanteilla kehoa saadaan tasapainotettua, erityisesti sivuprofiilissa. Menestyvillä huippu-urheilijoilla on 99%:sti silikonit.

Summa Summarum

Bikini Fitness on kovaa urheilua. Menestyminen vaatii pitkäjänteistä työtä, kunnianhimoa ja asennetta, vaatii hyvän tukiverkoston sekä positiivisen ja lujan mielen. Urheilijan arki on kaikkea muuta kuin bling blingiä, mutta lavalla olon hetki on juuri se jäävuoren huippu jota kohti intohimoisesti, päivä päivältä, toisto toistolta mennään.

Terkkuja Oulun karsinnasta:


Jyri ja Team FitBodyn tytöt ;) Kuvan lähde >  

Jäikö lajissa vielä jokin mietityttämään? Kysy rohkeasti, niin avaan sen minkä tiedän, ja jos en tiedä, kysyn ;) Tässä yleisessä postauksessa en ota kantaa omiin valintoihini, mutta kerron, jos haluat kuulla :)

Terkuin, Tii <3

Lähteet: IFBB Finland -> Bikini Fitness säännöt

9 kommenttia:

  1. Kiitos nopeasta toiveen toteutuksesta Tii <3 ja tietenkin myös omista valinnoistasi olisi kiva kuulla. Laji on mielenkiintoinen yhdistelmä kauneuskilpailua ja kehonrakennusta, ja näin siviilinä tuntuu todella pelottavalta että on urheilulaji jossa menestyäkseen on oltava silikonirinnat. Mitä itse ajattelet siitä? Ja miksi valitsit juuri tämän lajin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Kristiina! Mahtava kun toivoit aihetta :) Toivottavasti tämä avarsi silmiä myös muille.

      Itse päädyin lajin pariin pitkällisen harkinnan tuloksena. Halusin uusia haasteita, lyödä treeniin astetta kovemman vaihteen päälle. Bikini Fitness urheilijan kroppa vastaa käsitystä ihannevartalostani. ”Mää haluan tollasen”. Niin, miksi pyöritän ajatusta mielessä, kun haaveen voi lähteä myös toteuttamaan :) Myös kroppani rakenne tukee lajivaatimuksia. Sitten vain täysillä tavoitetta kohti! Nähtäväksi jää, kun ekat kisat ovat takana, oliko matka mun juttu. Sitähän en voi vielä tietää. Vasta kisakokemuksen jälkeen teen päätökset tulevaisuudesta.

      Silikonit. Ah, tämä aihe herättää aina kiinnostusta. Pitää täsmentää eli tekstissä menestyvistä urheilijoista kertoessani tarkoitan maailman huippuja, joita seuraan (postauksen kuvat). Koska esikuvat ovat kansainvälisten lavojen naisia, oon katsellu SM-tason kilpailijoita erittäin vähän :) Suomessa saattanee pärjätä ilmankin? Silikoneja ei sääntöjen mukaan vaadita ja luonnollisesti jokainen päättää tarvitseeko sellaiset vai ei, mutta toisaalta, kyseessä on arvostelulaji, jossa kokonaisuus ratkaisee. Oma kanta on että jos isommat rinnat täydentävät kokonaisuutta kauniisti, niin mikä jottei.

      Poista
  2. Oulun kisoja katsellessa BF sarjassa näki muutamia silikoneja ja parikin oli sellaisia, että silikonit pilasi kokonaisvaikutelman, ns. liikaa täyteen tumpattu yläosa. Bikinifitneksen puolella silikonirinnat lienee pakollinen paha ja siellä vaikutelma ei kenelläkään ollut överi. Onhan näitä kisaajia jotka varsinkin bodyF puolella ovat menestystä keränneet ilman silikoneja, esim. Kati Alander, joka tosin on nyt vast'ikään ottanut silikonit. Eilisestä Oulun kisasta kovassa kunnossa ollut Hanna Savolainen hyvä esimerkki, että ei tarvita silikoneja menestyäkseen. Aivan rautainen kunto. Samoin lyhyemmän sarjan puolella, voittokolmikko kaikki loistavia kunnoltaan ja sopusuhtaisia, ei mielestäni kukaan tarvitse silikoneja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Anonyymi, kiitos ajatuksista :) Jokainen kisaaja toki itse päättää tarvitseeko implantit. Koska en ole juuri perehtynyt bodyfitnessiin, en ota tähän sen enempää kantaa :)

      Poista
  3. Heippa!
    Tää olikin kiva postaus! miten muuten bikiniin ja bodyyn tähtäävät treenit eroaa toisistaan? vai onko bodyfitnes kroppa vaan pidemmän työn tulos?
    Täällä pyörähti toka viikko nettivalmennusta käyntiin, välillä on motivaatio ihan hukassa ja väliää taas niin huipussa:D mutta lipsunu en oo, siitä oon ylpeä! Ja kyllä hattua todella nostan jokaikisille kuka lavalle nousee, on siinä hurja työ takana ja itsekuri mahtava, varsinkin kaikki perheelliset kisaajat on kyllä ihan yli-ihmisiä:D
    Miten muuten sinun lähipiirisi on suhtautunut treenamiseesi ja ruokavalioon? Tuntuu, että muilla on vaikeaa ymmärtää, miksei se kahvipulla kelpaa, varsinkaan kun en kamppaile ylimääräisten kilojen kanssa vaan sitä muotoa ja lihaksia kiitos:D
    Terkuin viidenmami

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei superäiti!
      Loistava sinä ja ihana ku kirjotit! Pysyhän tiukkana ja tavoite mielessä. Palkitset sitten itsesi menemällä kasvohoitoon kun oot selättäny haasteen :) Laitahan raporttia tuloksista ja fiilareista! Jännää!

      Auts, pahan kyssärin heitit. En osaa sanoa miten treenit eroaa toisistaan, kun en oo tuohon bodyyn perehtyny tarkemmin, mutta kysäsen koutsilta ja vastaan sulle sitte :) Kiinnostaa itteäki! Vahvasti veikkaan että pidempi treenitausta on olennaisin ero. Lihaksen kasvatus on tuuuskallisen hidasta.

      Mun lähipiiri suhtautuu hyvin kun oon selittäny asian niinku se on. Eli oon kertonu avoimesti tilanteesta. Ja että talon emäntä ei saa loukkaantua jos en ota kakkua ja ei saa loukkaantua kun syön omia eväitä. Muotoa ja lihasta kun ei tuu pullalla… Tsemppiä! :)

      Poista
    2. Heippa vielä! Bodyn ja bikinin olennaisin ero on se, että treenihistoria on bodyssä pidempi. Se, millaisilla ohjelmilla treenataan ja missä ajassa on kisakunnossa, riippuu rakenteesta sekä muusta liikuntataustasta eli urheilijan lähtökohdista. Kummassakin treenataan kovaa :)

      Poista
  4. "...kropasta imetään rasvat vähiin, jotta rakennettujen lihasten muoto saadaan paremmin esille. Rintojen ollessa rasvakudosta, ne kutistuvat. Bikini fitneksessä arvostellaan kilpailijan kokonaisuus, jossa kurvikkuus on toivottua, jolloin implanteilla kehoa saadaan tasapainotettua, erityisesti sivuprofiilissa."

    Tää on juuri se juttu jota on näin kuvion ulkopuolisena tosi tosi vaikea ymmärtää. Jos etsitään tervettä ja urheilullista kroppaa, luultavasti ainakin suurin osa jos ei kaikki lääkäreistä olisi sitä mieltä että terveeseen naisen kroppaan kuuluu tietty määrä rasvaa. Luulen että moni muukin voisi olla kanssani samaa mieltä siitä että kumpikin noista postaamistasi esikuvista on paremman näköinen siinä ei-kisakunto-kuvassa. Jos tämän lajin kisoissa halutaan että lavalla rasvaa on vähemmän, ok, sehän on lyhytaikainen juttu... mutta silloin luulisi olevan hyväksyttävää että rinnat pienenee.

    Silikonit sinänsä on jokaisen oma asia, mutta jos "terve" ja "urheilullinen" ovat ne taikasanat, voiko kukaan vakavissaan väittää että silikonit tekevät kenenkään kropasta terveemmän tai urheilullisemman?

    Ja tiedän että Tii sinä et ole näitä sääntöjä keksinyt joten en yritä sinun kanssasi väitellä :) hienoon projektiin olet ryhtynyt ja mielenkiinnolla seuraan etenemistäsi. Kunhan tässä pohdiskelen. Tsemppiä treeniin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostan pohdintaasi Kristiina. Makuasioista ei sovi kiistellä :)

      Poista