27. maaliskuuta 2013

Salia ja ruisleipää

Kuvan lähde >
Mahtava fiilis! Ja au, yhtäaikaa sattuu. Kuulemma tähän tottuu.

Sain PT:ltä treeniohjelman ensimmäiselle 8 viikolle. Kroppa on jaettu kolmeen osaan noin karkeasti: rinta, jalat ja selkä. Eli salille kolme kertaa viikossa + yhtenä päivänä tunnin reipas lenkki. Lisäksi joka toinen viikko on voimakkaasti sykettä nostava yhteistreeni.

Saliohjelmat on käyty läpi yhdessä trainerin kanssa ja katsottu sopivat vastukset. Taivas varjele olen ylittänyt itseni yhteistreeneissä joka kerta! Huvittaa näin jälkikäteen oma säälittävä räpistely painojen kanssa. Ti-hi-hii. Totaalista itsensä aliarviointia. Lienee tuttua aloittelevalle salitreenarille ettei yksin uskalla ladata kunnon settiä painoja. Samalla vilkuilee naapuria että pitääkö nämä liikkeet tehdä näin... Olen saanut varmuuden liikeratoihin ja lisäksi on huojentavaa, kun piiskuri on vieressä tukena, kannustamassa, tsemppaamassa, että jos viimeinen penkkipunnerrus ei enää nousekaan, on hän pelastamassa tangon alta tukehtumiselta.

Mikä endorfiinilataus ja loistava olo, kun tuntee tehneensä täysillä! Kroppa on ollut kovien päivien jälkeen shokissa. Olen sipannut sohvalle pikkukakkosen ajaksi. Ei ole tarvinnut kahdesti käskeä ;) (meillä on itseasiassa katsottu viime aikoina paljon lastenohjelmia...) Tämäkin kuulemma menee ohi, kun tottuu.

Proggiksen alussa pidin tiukkaa ruokapäiväkirjaa kahden viikon ajan. Oiva väline. Pari ensimmäistä viikkoa aiemmat ruokatottumukset yhdistettynä uuteen treeniohjelmaan sujuivat ongelmitta. Kolmannella viikolla huomasin olevani todella huonoa seuraa, pinna paloi sekunnissa, suomeksi sanottuna v***n ärsyttävä ihminen (anteeksi kotiväki), eikä enää jaksanut viedä treenejä loppuun, pyörrytti. Ruokapäiväkirja kertoi totuuden: söin treenipäivinä 300-400 kaloria liian vähän. Proteiineja ja rasvoja tarpeeksi, mutta hiilareita reippaasti alakanttiin. Pitäisi syödä kulutusta enemmän, jotta lihakset kasvaa. Joo-joo, niinhän minulle sanottiin jo heti alussa, mutta TAASKAAN tämä kova pää ei usko ennen kuin tilanne sattuu omalle kohdalle. Dieettielämän aikana hiilarit oli vedetty kropasta minimiin joten eipä ihme, että polttoaine alkoi loppua.

Sapuskaa siis lisää! Proteiinipainotteiseen ruokavalioon on nyt lisätty aamupuuro ja ruokien yhteyteen RUISLEIPÄÄ. AAAH! Nam, mikä nautinto ja herkku! En enää punnitse ruokia, joten ruokailut sujuvat rennommin kuin aiemmin. Treenit kulkee ja pates kasvaa ;) Mikäs tässä ollessa :)

6. maaliskuuta 2013

Ekan kuntotestin tulokset

Kuvan lähde >
Hii! Jännitin tuloksia kusi sukassa, aivan kuin aikoinaan koulussa kokeen arvosanoja :) Kas tässä!

Kehonkoostumusraportti (5.3.2013)

- paino 59,0 kg
- perusaineenvaihdunta 1392 kcal
- painoindeksi 22,2
- kehon rasva 19,7%
- rasvan massa 11,6 kg
- lihasmassa 45,0

Suurta hämmennystä aiheuttivat lihaskuntotestien tulokset. Punnerruksista sain arvoksi *erinomainen* kun kyykkytestin tulos oli *hyvä*. Siis anteeksi mitä? Minä, jonka jalat ovat työväline, olivat surkeammassa kondiksessa käsiin verrattuna? Vatsojen tulos oli *keskiverto*, joka oli arvattavissa.

Ja sitten: testin perusteella kuntoni on 33-vuotiaan tasolla, kun verrataan lukuja ikäisteni (34v) hyviin tuloksiin. KUVITTELIN olevan nuorempi. Klunks ja mikä kolaus itsetunnolle. Minä, jolta on kysytty paperit alkossa vielä viimeaikoinakin? Ulkonäkö ja fyysinen kunto eivät kulje käsikädessä... Luulin olevani kropaltani nuorempi... (voivoi, miten pääset tästä ikinä yli) Aäk, mää en sittenkään ole enää nuori! Nöyyyyy!

Raportin numerot eivät juuri avaudu aiemman vertailupohjan puuttuessa, mutta tulevan kolmen kuukauden tavoitteena on kiihdyttää aineenvaihduntaa, vähentää kehon ja rasvan määrää sekä kasvattaa lihasmassaa. Eli suomeksi: läskin tilalle lihasta ja tyttö tikkiin kuntoon!

Face the facts! Testi on hyvä lähtökohta tulevalle treenille! Ja tästä on vara parantaa!! :)

Kuntotesti päihitetty :)

Kuvan lähde >
Kotona! Pieni loma teki terää, mutta eittämättä oli upeaa avata kodin ovi ja tuntea tuttu tuoksu nenässään. Vaikka kuinka olimme neljän tähden+ hotellissa, ei luksuksen mukavuus silti vedä vertoja omalle sängylle. Ah!

Kävin kolmesti salilla eli pidin ohjelmasta yllättävän tiukasti kiinni. Ruokailut suoriutuivat vähän sinne päin, juusto- ja jälkiruokapainotteisesti. Ja viiniä oli jotenkin kummasti aina illallispöydässä tyrkyllä... Luojan kiitos lapset olivat mukana, jottei nesteytys riistäytynyt käsistä. Mutta tein diilin itseni kanssa, että sitten lomalla on lupa ottaa rennommin ja palkita itsensä tehdystä työstä.

Fiksuna ihmisenä olin varannut personal trainerin kuntotestin heti lomaltapaluun jälkeiselle aamulle. Huhhuijjaa, voin kertoa! Hullu! Olo oli kuin hyvin syötetyllä joulupossulla, omena vain puuttui suusta. Unenpuute ja nesteet olivat ottaneet kropasta vallan.

Eikait siinä. Eilen olin siis sovitusti klo 9.30 testiasemalla ja ekana seisomaan kehonkoostumusmittauslaitteeseen. Huomaan suhtautuvani härveliin skeptisesti. Voiko masiina todella analysoida kehon koostumuksen? Nähtäväksi jää. Itse testissä liikkeinä olivat mm. punnerrukset, vatsat, kyykyt, puristusvoima ja venyvyys. Liikkeet toistettiin räjähtävällä nopeudella 30 sekunnin ajan ja määrä laskettiin. Yllätin itseni - olo olikin yllättävän ketterä paineen alla lomailuviikko huomioiden. Lähtötestituokiosta jäi ihan ok fiilarit :)

Mistä on Tii tehty? Pian se selviää. PT lupasi laittaa tulokset aukikirjattuna sähköpostiin. Niitä odotellessa - jännittävää!